בינה מלאכותית ומרצדס S-Class החדשה

בינה מלאכותית ומרצדס S-Class החדשה

מה היא בכלל "בינה מלאכותית"? מי היה אלן טיורינג ומה צריך כדי לעבור את המבחן שלו, ואיך כל זה קשור למרצדס S-Class החדשה?

בשנת 2001 יצא לאור סרטו של סטיבן שפילברג AI, בו הילד המלאכותי דיוויד שואף להפוך לאנושי כדי לזכות באהבת אימו המאמצת. הצלחה אדירה, שתי מועמדויות לאוסקר והכנסות של יותר מ-235 מיליון דולרים מרמזות על כך כי לא זו בלבד שזה היה ועודנו סרט מצוין, אלא שלרעיון אשר על פיו נגיע בעתיד הלא רחוק למצב שבו מכונות יהיו דומות מאוד לבני אדם, יש משיכה חזקה מאד. אבל לא צריך להרחיק למחוזות המדע הבדיוני כדי לראות שבעשורים האחרונים, מכונות נהיות יותר ויותר חכמות, וגם רגישות.

התקדמות אקספוננציאלית

בשנת 1965 הגה גורדון מור, אחד ממייסדי חברת Intel, את החוק הנקרא על שמו "חוק מור" ועל פיו מדי עשרים חודשים מעבדי המחשבים מכפילים את ביצועיהם. אמנם מור התייחס בראש ובראשונה למגמת המזעור שאפשרה התקנה של יותר ויותר טרנזיסטורים על שטח נתון, אך לנתון זה היתה השלכה גם על מהירות המעבד ומספר הפעולות שהוא יכול לבצע בכל שניה, או במילים אחרות, כמה מהר הוא יכול לחשב. מגמה דומה מובילה גם את תחום אחסון המידע וכיום, בזכות טכנולוגיית דחיסת נתונים, אפשר לאחסן כמויות עצומות של מידע דיגיטלי, וכך המחשבים יכולים גם לזכור הרבה יותר.

אבל מחשבים יודעים לא רק "לחשב" ו"לזכור", הם יודעים גם להרגיש – בעזרת חיישנים מסוגים שונים – אור, תנועה, טמפרטורה, קול ועוד – מכשירים דיגיטליים חשים את הסביבה שהם נמצאים בה. כשמחשבים ומכונות מסוגלים לחשב, לזכור ולהרגיש, נדמה שזה רק עניין של זמן עד שהם יוכלו להתחיל "לחשוב".

החלוצים

העיסוק בבינה מלאכותית הווה אומר באפשרות שמכונה או מחשב יוכלו לא רק לעבד מידע אלא "לחשוב", "לנתח" ו"להסיק" כמו לבני אדם, החל בשנות החמישים של המאה שעברה עם עבודתם של חוקרים חלוצים בתחום כמו הרברט סיימון (לימים זוכה פרס נובל), ג'ון מקארתי, אלן ניואל ואלן טיורינג. טיורינג ניסח בשנת 1950 את "מבחן טיורינג" על פיו מכונה תחשב תבונית אם יינתן לאדם לנהל אתה שיחה באמצעות ממשק, והוא לא יוכל לזהות אם הוא מנהל אינטראקציה עם אדם או עם מכונה. בשנת 1956 נערך כנס מחקר בדרטמות קולג', ובו טבע מקארתי לראשונה את השם Artificial Intelligence.

אף שחלפו כמעט שישים שנים, עוד לא נמצא המחשב שעבר את המבחן של טיורינג, אבל ככל שחולף הזמן, כן ההגדרה הקובעת אם מכונה היא תבונית או לא הולכת ומחמירה. היכולת לשחק שח-מט למשל נחשבה בעבר כאינדיקציה ליכולת חשיבה, אבל מחשבים רבים, המפורסם מביניהם הוא Deep Blue מתוצרת IBM שגבר על אלוף העולם גרי קספרוב, כבר ניצחו שחקני שח אנושיים וכבר אי אפשר לומר כי יכולת זו מצביעה על אינטליגנציה.

העתיד כבר כאן

כיום אנו כבר נמצאים מרחק רב ממעבדות הבינה המלאכותית של שנות החמישים, ומערכות ממוחשבות מחליפות אנשים במגון רב של משימות שדורשות לכאורה אינטליגנציה, ממערכות מענה אוטומטיות עד למערכות מומחה שמכילות שפע של נתונים ואלגוריתמים של חשיבה ויכולות לתת מענה גם לבעיות מורכבות. זאת ועוד, השילוב של חיישנים מסוגים שונים מאפשר למכונות להגיב לתנאי הסביבה – במכונית למשל חיישן האור אומר לפנסים להידלק וחיישני גשם יודעים להפעיל אוטומטית את המגבים כשמתחיל טפטוף. האם זה אומר שמכונות כבר יודעות לחשוב ולהרגיש? לא בטוח, אבל כאן נכנס לתמונה גורם נוסף – היכולת ללמוד.

בדיוק שלושה ימים לאחר חגיגות יום הולדתו של אלן טיורינג, דיווחה חברת גוגל על הישג מהפכני. תוכנה שהיא פיתחה, למדה לזהות מה זה "חתול" מבלי שידעה על קיומו מראש. כוח החישוב של 16 אלף מעבדי מחשב סרק יותר מעשרה מיליון תמונות מתוך קטעי וידאו ביוטיוב, ובעזרת "סימולטור מוח" מתוחכם למד לזהות תמונות של חתולים. "We never told it during the training 'this is a cat'", אמר לניו-יורק טיימס אחד מחוקרי גוגל, "It basically invented the concept of a cat".

יכולות שכאלו יוכנסו בעתיד הקרוב גם ליישומים יום-יומיים – Siri, העוזרת הוירטואלית של אפל למשל יודעת כבר כיום לפענח דיבור, ומשקפי Google Glass מגיבים לסביבה שהם נמצאים בה. ברגע שיוטמעו בהם גם יכולות לימוד, ילת ויצטמצם ההבדל בין חשיבה אנושית לחשיבה של מחשב. ומה עם דיוויד, אותו ילד-רובוט שרק רוצה את אהבתה של אימא? למרבה המזל עדיין אנחנו רחוקים מהמצב הזה, אבל בקצב ההתפתחות הנוכחי גם הוא יגיע מהר מכפי שאנו חושבים.

בינה מלאכותית ומרצדס S-Class

מרצדס S-Class היא ספינת הדגל של מרצדס, וככזו היא מהווה גם במה לתצוגת תכלית טכנולוגית בתחומי הבטיחות והנוחות. במשך השנים הציגה S-Class שלל טכנולוגיות מהפכניות מבלמי דיסק ב-SE300 משנת 1961, דרך מערכת ABS בשנת 1978, כרית אוויר בשנת 1981, מערכת ESP משנת 1995, PRE-SAFE משנת 1998 ועד מערכת ראיית לילה בדור הקודם. אם כן, מובן מאליו שגם הדור הנוכחי המושק בימים אלו מציג חידושים טכנולוגיים פורצי דרך.

כבר עכשיו ה-S-Class הנוכחית כוללת מערכות טכנולוגיות ברמה הגבוהה ביותר כמו DISTRONIC-PLUS ו-PRE-SAFE PLUS אבל בדגם החדש יתקדמו היכולות הללו עוד צעד אחד קדימה וישלבו בין מאפייני בטיחות ונוחות בדרך אינטיליגנטית, או כמו שקוראים לזה במרצדס: Intelligent Drive.

המאפיין המרכזי של Intelligent Drive הוא המיזוג בין בטיחות לנוחות באמצעות שילוב של מערכות וחיישנים שהופכים את המכונית לחכמה ורגישה יותר מבעבר. השאיפה אינה לקחת את הנהיגה מהנהג, אלא לאפשר לו להשתמש ביכולות הללו כאשר הנהיגה היא יותר מטרד מאשר הנאה, למשל בהתנהלות היום-יומית בפקקים בדרך לעבודה או במצבי Stop-and-Go מייגעים. מטרה נוספת היא כמובן הפיכת הנסיעה לבטוחה יותר, לא רק עבור נוסעי הרכב אלא גם עבור המשתמשים האחרים בכביש בין אם אלו מכוניות אחרות או הולכי רגל.

S-Class החדשה מצוידת בעשרות מצלמות, חיישנים ומשדרי רדאר: שישה משדרי רדאר שמשדרים למרחק של עד מאתיים מטרים, מצלמת סטריאו SMPC עם טווח של עד 500 מטרים, 12 חיישני תנועה וארבע מצלמות 360 מעלות. באמצעות כל אלו, ל-S-Class יש "ראיית 360 מעלות" והיא יכולה לא רק לראות אלא גם לחוש בתנועה ולזהות עצמים נעים ונייחים ממרחק רב, אפילו בחושך. כל המידע שנשאב מעשרות מקורות המידע הללו מנותח בזמן אמת באמצעות Sensor Fusion ומוזנת למערכות הנוחות והבטיחות שמגיבות בהתאם.

כך, ה-S-Class יכולה לזהות כל מצב שמסכן את הנוסעים ברכב, לא רק מלפנים אלא גם מהצדדים ומאחור: הולכי רגל שאינם יודעים כי מכונית מתקרבת, אם הנהג עייף ויש סכנה של הירדמות "על ההגה", מכונית שסוטה מנתיבה, רכב שבולם בפתאומיות – החיישנים הרבים והמערכות הממוחשבות מזהים את כל המצבים הללו ורבים אחרים. אבל ה-Intelligent Drive עושה הרבה יותר מכך, המכונית לא רק מזהה את המצבים הללו אלא גם מתכוננת אליהם ואף יכולה להגיב אליהם בזמן אמת, מהר הרבה יותר מזמן התגובה של כל נהג אנושי.

מרצדס S-Class החדשה אולי לא תעבור את "מבחן טיורינג", אבל זוהי ללא ספק מכונית אינטילגנטית שיכולה "לראות", "להרגיש" ובעיקר לעבד את המידע, "לחשוב" ולהגיב, ולהגביר את רמות הנוחות והבטיחות של נוסעיה יותר מכל מה שחוויתם בעבר.

כיתוב תמונה "פסלו של אלן טיורינג בבלצ'לי פארק במוזיאון הלאומי למיחשוב בבריטניה"

כתבות נוספות

התחייה
כתב: דובי מילרתצלומים:דיימלר/מרצדס-בנץ
עבודת יד
עבודת יד
מאת: קינן כהן
הקץ לשעמום על עיצוב A CLASS החדשה
הקץ לשעמום על עיצוב A CLASS החדשה
מאת: שי רוזנפלד
חבר מביא חבר
כתב: ד"ר חנן גולן תצלומים: גלעד ארצי