Contact

Close
Contact

מה זה פלאג-אין היברידי (PHEV) ואיך הוא עובד

כתיבה ותצלומים: מרצדס-בנץ

שוקלים רכישה של רכב יוקרה חשמלי אבל לא בטוחים באיזו מערכת הנעה לבחור, חשמלית, היברידית או היברידית-נטענת? אנחנו כאן כדי לעזור עם מדריך קצר והסבר על ההבדלים בין המערכות השונות Button

במהלך הרבעון הראשון של שנת 2023 נמכרו בישראל 16,500 מכוניות חשמליות טהורות, 13,648 מכוניות היברידיות ו-5,886 מכוניות היברידיות-נטענות. בסך הכול נמכרו למעלה מ-36,000 מכוניות בעלות הנעה חשמלית מסוג כלשהו – כ-34% מכלל המכוניות החדשות שנמכרו בארץ במהלך אותה תקופה.

לנתונים אלו יש כמה משמעויות. ראשית, ניתן ללמוד מהם כי אחוז החדירה של הנעה חשמלית עולה בקצב מהיר מאוד בהשוואה לשנים קודמות. שנית, ניתן להבין כי מתוך שלושת סוגי ההנעה החשמלית (טהורה, היברידית, היברידית-נטענת), אף אחד עוד לא זכה למעמד מועדף באופן ברור וכי יש לא מעט לקוחות שמתלבטים בין סוגי ההנעה השונים.

עד לא מזמן היצע המכוניות בעלות ההנעה החשמלית בארץ היה מצומצם, אבל כיום יש כ-60 מותגים וכמות גדולה הרבה יותר של דגמים לבחור מתוכם. חלק גדול מהדגמים החשמליים שנמכרים מגיעים מפלח רכבי היוקרה ויש רבים שמחפשים רכב יוקרה חשמלי או רכב יוקרה היברידי – הנה מה שכדאי לדעת עליהם, על ההבדלים ביניהם וגם על רכב יוקרה היברידי-נטען.

מכוניות היברידיות

הנעה היברידית ("כלאיים") משלבת בין מנוע בעירה פנימית למנוע חשמלי וקיימים שני סוגים מרכזיים של הנעה היברידית. ברכב היברידי מסוג Mild-Hybrid יש מנוע חשמלי וסוללה קטנים יחסית. הם משמשים לתפעול המערכות החשמליות כאשר מנוע הבנזין כבוי ובמקרים מסוימים גם למתן תוספת כוח (Boost).

ברכב היברידי מלא ("Full-Hybrid") לעומת זאת, המנוע החשמלי והסוללה גדולים וחזקים יותר. הסוללה מוטענת על ידי מנוע הבעירה הפנימית ובחלק מהמקרים גם באמצעות בלימה רגנרטיבית. המנוע החשמלי משמש בעיקר לנסיעה עירונית ויכול לתת גם תוספת כוח למנוע הבעירה הפנימית במידת הצורך. חלק מכלי הרכב ההיברידיים מאפשרים גם נסיעה חשמלית טהורה באמצעות המנוע החשמלי בלבד, אם כי לטווחים קצרים ובמהירות מוגבלת.

מרצדס הציעה דגמים בעלי הנעה היברידית כבר מאז שנות האלפיים, חלקם בשידוך למנועי בנזין וחלקם אף בשידוך למנוע דיזל, וזאת מתוך הבנה שיצרן רכב חייב לגלות אחריות סביבתית ולפעול לצמצום צריכת הדלק ופליטת המזהמים. מאז שנת 2016 מובילה מרצדס אסטרטגיה של מעבר להנעה חשמלית במסגרתה היא מפתחת את דגמי EQ החשמליים טהורים, למשל רכב חשמלי יוקרתי כמו מרצדס EQE. במקביל, מציעה החברה מגוון רחב של דגמים בעלי הנעת היברידית-קלה ("Mild-Hybrid") ובעגה של מרצדס המערכת נקראת EQ BOOST, וכן דגמים בעלי הנעה היברידית-נטענת PHEV.

הנעה היברידית-נטענת (PHEV)

בהשוואה לרכב היברידי רגיל, ברכב יוקרה היברידי נטען יש מנוע גדול יותר וסוללות בעלות קיבולת גדולה יותר שיכולות להניע את הרכב בעצמן. כך, בחלק גדול מהזמן הרכב נע מכוח ההנעה החשמלית, בשקט וללא צריכת דלק ופליטת מזהמים. אפשר לנסוע למרחק של עשרות קילומטרים רבים על הנעה חשמלית טהורה. מנוע הבעירה הפנימית נכנס לפעולה כשצריך תוספת כוח, למשל בזמן האצה, או כאשר הסוללה מתרוקנת מחשמל. בשונה מרכב היברידי, ברכב היברידי נטען (PHEV) אפשר להטעין את הסוללות ממקור מתח חיצוני כמו עמדת טעינה.​

יתרונות כמו נסיעה חלקה ושקטה והיעדר פליטת מזהמים וצריכת דלק קיימים כמובן גם ברכב חשמלי-טהור, מה שמביא לשאלה, מדוע לבחור ברכב PHEV ולא ברכב חשמלי טהור? התשובה היא שהנעה היברידית-נטענת משלבת את הטוב משני העולמות – גם הנעה חשמלית נקייה וחסכונית, וגם טווח נסיעה משולב גדול הודות למנוע הבעירה הפנימית.

כשמדברים על רכב חשמלי-טהור, אחת הסוגיות שעולות היא סוגיית טווח הנסיעה, או כפי שהיא מכונה, "חרדת טווח". הכוונה היא לחרדה שמתלווה למחשבה "מה יקרה אם הסוללה תיגמר באמצע הדרך?".

במקרה של מרצדס, רכבי יוקרה חשמליים מציעים טווחי נסיעה ארוכים במיוחד, אפילו למעלה מ-700 קילומטרים(!) ובכך פותרים אחת לתמיד את חרדת הטווח. מי שמעדיף לחכות עוד קצת לפני אימוץ מלא של מהפכת ההנעה החשמלית, יכול ליהנות כבר עכשיו מכל היתרונות של הדגמים ההיברידיים של מרצדס.

כתבות נוספות

הבא
הקודם