מכונית מרצדס חדשה היא חלום עבור רבים, אבל יש גם כאלו שחולמים דווקא על מרצדס קלאסית. העיצובים העל-זמניים, המנועים הגדולים והחזקים, סביבת הנהג העשויה מחומרים שאין משתמשים בהם עוד – למרצדס קלאסית יש קסם רב שמכונית חדשה אינה יכולה להתחרות בו. אם אתם רוצים להצטרף למועדון בעלי המרצדס הקלאסיות, ממש עכשיו עונת הקניות בעיצומה, ומה שהופך סתם עוד קיץ מהביל לקדחת של חיפושים אחרי מכוניות קלאסיות הוא רצף של מכירות פומביות, מפגשים ומרוצים קלאסיים בכל רחבי העולם – מקליפורניה דרך טוסקנה עד המזרח הרחוק. בקליפורניה לבדה תוכלו לבלות את הקיץ בדילוג מאירוע לאירוע ובחינה מקרוב של אקזוטיקה אמתית: פרארי נדירות במחירים של עשרות מיליוני דולרים או מכוניות שרירים אמריקניות קלאסיות בכמה אלפי דולרים. מן הסתם, גם מרצדס SL, פגודה ורבות אחרות מוצגות במכירות החשובות.
רכישה של מכונית קלאסית מגיעה מתוך תשוקה ואהבה, ויש לה גם פן כלכלי. קשה שלא לתהות על הפוטנציאל הטמון בהשקעה ברכב אספנות. אותה מרצדס קלאסית נמכרה פעם בכמה אלפי דולרים, והנה עתה שווייה מגיע לשש או שבע ספרות בדולרים במכירה הפומבית.
צריך לדעת באילו דגמים לבחור, מה ההיסטוריה של כל דגם, ואפילו מהי ההיסטוריה של מכונית אחת מסוימת (אם הייתה שייכת למשל לכוכב קולנוע או לדמות היסטורית, אם הופיעה בסרט או כיכבה באלבום ניצחון). נתונים כאלו יכולים להשפיע מאוד על הערך. רוצים דוגמה? מרצדס 710 SSK הייתה מכונית-העל בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת. פחות מארבעים כאלו יוצרו, ויותר ממחציתן נמכרו כמכוניות מרוץ. חמש מכוניות בלבד שרדו, ומחירן נע כיום סביב עשרה מיליון דולרים, לא פחות. אם יש לכם מזל ותמצאו את האחת שהשתתפה במרוצי מילה מילייה המקוריים (בין 1927 ל-1954), לא זו בלבד שתיפרדו מעוד חמישה מיליון דולרים, אלא שגם תקבלו כרטיס כניסה אוטומטי להשתתף במרוץ היוקרתי בכל שנה. דרך אגב, המרוץ פתוח להשתתפות אך ורק למכוניות המקוריות מאותה התקופה. כיום יש רק SSK אחת הזכאית להשתתף, שיפץ אותה בעלות אסטרונומית המעצב ראלף לורן, היא זכתה בפרסים רבים, וערכה מוערך בכשלושים מיליוני דולרים.
העצה הראשונה היא: דעו מתי לסגת. לפעמים אתם מגלים כי קניתם "לימון" רק אחרי מעשה. כשזה קורה, אתם "ממולכדים" אחרי שמצאתם וקניתם את המכונית שרציתם, רק כדי לגלות שהאקזמפלר דורש שיפוץ מקיף ויקר הרבה יותר ממה שתוכנן. במקרים כאלו – שימו את האגו בצד כי הוא זה שיפריע לכם לצמצם את ההפסדים, למכור את התכשיט כמו שהוא ולהתחיל מההתחלה.
העצה השנייה היא: פנו תמיד לאיש מקצוע כדי לבחון את המכונית ולהעריך את מצבה לפני הקנייה, כך תצמצמו מאוד את הסיכונים שלכם. ממש כמו בקניית מכונית יד שנייה "רגילה", גם כאן הדרך עוברת תמיד במכון בדיקה. העצה הזאת חשובה בייחוד אם אתם מחפשים מכונית קלאסית להשקעה. בדיקה מדוקדקת עשויה לחשוף פגמים או עבודות עבר אשר שחקו את ערך המכונית – למשל שימוש בחלקים לא מקוריים כמו באלטרנטור במקום בדינאמו.
אל תתנו לכסף להוביל את ההחלטות שלכם. קנו מכונית שמלהיבה אתכם, מסעירה אתכם וגורמת לדופק שלכם לעלות ולכפות הידיים להזיע לפני כל נהיגה. כך תבטיחו לעצמכם שהמכונית תשאר שלכם ולא תאבדו בה לעולם עניין. אם שיפוץ ומכירה של מכוניות קלאסיות זה לא העסק שלכם, קניית מכונית קלאסית מלהיבה תהיה תמיד עדיפה מקנייה מוצלחת של מכונית משעממת.
אם בוחנים בעיניים כלכליות את כדאיות ההשקעה ברכב קלאסי צריך לזכור ששוק המכוניות הקלאסיות מתנהג כמו כל שוק: יש בו עליות ומורדות, הוא תלוי במצב הכלכלה וגם באופנות ואלה יכולות להשתנות. הניסיון לצפות לאן יפנו כוחות השוק ואלו דגמים, שנים וז'אנרים יהיו שווים יותר או פחות הוא אמנות בפני עצמה, ולא רבים באמת בקיאים בה.
כשרוכשים מכונית קלאסית צריך לתת את הדעת לעלויות השיפוץ. אפשר כמובן לקנות מכונית ששופצה למשעי, אבל חלק מהכיף ומהרגשת הבעלות בסוף התהליך הוא שיפוץ קפדני. בעולם הזה, עולמם של האספנים, יש חשיבות עליונה לנאמנות למקור – בלי תוספות חדישות ועם חלקים מקוריים בלבד. זו ללא ספק התעסקות, אבל גם חלק מהכיף.
עוד דבר נוסף שכדאי לזכור הוא שלמרות החלום להוציא את המכונית הקלאסית לסיבוב בסופי שבוע, נדירים המקרים שרכב אספנות אשר נרכש כהשקעה יהיה גם צעצוע מהנה לגיחות נהיגה. ברוב המקרים יהיה עליכם לבחור את אחת מן השתיים: לשמור את הרכב בנפטלין או לסכן אותו בנהיגה בכביש הציבורי.
זה יכול להיות מטריד למדי אם תישבר לכם מראת צד ב-E-Class חדשה, זה יהיה נורא הרבה יותר אם תישבר המראה במכונית נדירה שקשה עד בלתי-אפשרי להשיג עבורה חלק מקורי. בעולם של האספנים ה"פיוריסטים" אירוע כזה יכול להיות הרה אסון לערך של המכונית, ולפיכך כל יציאה לכביש, למפגש או לתערוכה היא אירוע מורט עצבים. כמובן אפשר לקנות גם מכונית קלאסית נדירה ויקרה פחות וליהנות ממנה גם כרכב לנהיגה.
לפני הכול דיסקליימר: הרשימה הזאת היא רשימת החלומות הפרטית שלי, אתם רשאים כמובן לחשוב אחרת. עבור רוב האספנים של רכבי יוקרה, אלו שמה שמדריך אותם זה לאו דווקא הכדאיות הכלכלית, מכונית החלום היא בדרך כלל תוצאה של זיכרונות ילדות וחלומות נוסטלגיים.
מרצדס W113 – מהרודסטרים המפורסמים של מרצדס וה-SL של העשור שבין 1963 ל-1971. היא מכונה "פגודה" בפי המבינים, והשם מתייחס במקור לגרסת הקופה ופחות לרודסטר. כ-49 אלף יחידות יוצרו וכמחציתן הגיעו לארצות הברית בגרסאות ייעודיות לשוק ההוא. המנועים היו שישה צילינדרים בטור עם הזרקת דלק ותפוקה של בין 150 ל-170 כוחות סוס. בין הבעלים המפורסמים יותר אפשר לציין את סופיה לורן ואת טוני קרטיס ובעידן הקרוב יותר את ג'ון טרבולטה ואת קולין פאואל. המחיר לפגודה מושלמת עשוי להגיע למאתיים אלף אירו.
מרצדס W121 – זה הדגם שקדם ל-W113 ויוצר בין 1955 ל-1963. כ-25 אלף יחידות בלבד יוצרו ועלו לכבישי העולם לאחר ההשקה בתערוכת הרכב של ניו יורק בשנת 1954. ה-190 SL צויד במנוע 1.9 ליטר שהפיק 105 כוחות סוס והזיז משקל של 1,100 ק"ג בלבד. זו הייתה חלופה צעירה ועליזה ל- 300 SL (דלתות שחף) הנדירה והמדהימה של אותן שנים. ה-190 חלקה רכיבים מכניים רבים, וגם את העיצוב ובכלל זה רכיבי מתלים וסרן הנעה צף. במקום שלדת המסבך של ה-300 השתמשה ה-190 במרכב אחוד אך מקוצר של דגם הסדאן מאותן השנים. אקזמפלר של w121 אשר עומד למכירה במוזאון מרצדס נושא עליו תג מחיר של 200 אלף אירו.
מרצדס W198 – אולי המרצדס הקלאסית מכולן, מכונית העל של פעם וזו אשר מעלה את הדופק גם היום והייתה השראה למרצדס SLS. ה-300SL הייתה הביטוי הראשון של "SL" כמו שאנו מכירים כיום. דהיינו גרנד-טורר שמשלבת נוחות עם חוויית נהיגה ספורטיבית. וזה כבר בתחילת שנות החמישים. 3,258 יחידות בלבד יוצרו, והן היו הראשונות עם הזרקת דלק ישירה. הרעיון היה למתן מכונית גרנד פרי לטובת חובב הנהיגה האמיד, והמכונית הייתה חזקה מאוד לתקופתה – עם כ-220 כוחות סוס – וקלה בזכות שלדת מסבך ("כלוב ציפורים"). הזרקת הדלק הישירה של בוש הייתה פיתוח של המערכת אשר שימשה את מנועי ה-V12 במסרשמידטים של מלחמת העולם השניה, והיא לבדה הקפיצה את הספק המנוע ב-25 אחוזים יותר מזה של מנוע מכונית הגרנד פרי שעליו הוא התבסס. בזכות זאת הייתה ה-300SL למכונית הסדרתית המהירה ביותר בשעתה, עם מהירות מרבית של 260 קמ"ש. רוצים מכונית כזו? התכוננו להיפרד משניים וחצי מיליון דולרים.
מרצדס SSK – אנו הולכים אחורה בזמן, לסוף שנות העשרים של המאה הקודמת, ומגיעים לרודסטר אשר פיתח עבור מרצדס לא אחר מפרדיננד פורשה – דקתיים לפני שפרש כדי לייסד מותג רכב פרטי משל עצמו. משמעות שילוש האותיות הוא super sport kurz או "סופר ספורט מקוצר" בישראלית. הדגם קיבל את הסימול בשל השימוש בשלדה מקוצרת של של מכונית הפאר של אז כדי לעשותו זריז יותר לטובת המרוצים שהיו נפוצים באותן שנים. בחזית היה מנוע אימתני – שישה צילינדרים טורי בנפח 7.0 ליטר עם מגדש-על (סופר-צ'רג'ר). התפוקה הגיעה ל-300 כוחות סוס וכ-68 קג"מ של מומנט. ה-SSK הייתה מהמכוניות המהירות בזמנה עם מהירות מרבית של 190 קמ"ש (על צמיגים דקיקים!). אנקדוטה מעניינת נוגעת להפעלת מגדש-העל: זה הופרד מהמנוע באמצעות מצמד ורק לחיצה עד סוף המצערת – ואז עוד קצת – הייתה משלבת את המדחס, וכוח נוסף היה מופק. הדגם רשם ניצחונות במרוצים רבים, גם במילה מילייה ובמירוצי גראנד פרי וראלי ברחבי העולם. רק ארבעים יחידות יוצרו ואם תמצאו אחת היא תעלה לכם עשרה מיליון דולרים.
מרצדס W100 – איזה יופי, אין כמו לימוזינה אמתית כדי להביא אותנו למחוזות ההון-שלטון של פעם. היו שכינו את האוטו הזה "גרוסר" או בתרגום ישיר – הגדול או השמן. זה דגם אשר יועד מתחילתו להיות מכונית שרד ולפיכך קיבל את הסימון 600 – בחזית פעם מנוע V8 בנפח 6.3 ליטר עם תפוקה של 250 כוחות סוס ו-50 קג"מ מומנט. כ-2,200 יחידות עם בסיס גלגלים קצר וכ-430 יחידות ארוכות או "פולמן" (או גרוסר) יוצרו, מתוך אלו קצת יותר מ-120 יחידות צוידו בשש דלתות. מבחינה מכנית הדבר המעניין ביותר אולי היה מערכת הידראולית בלחץ גבוה אשר הפעילה הכול. מה זה הכול? את חלונות החשמל, המושבים המתכוונים, חלונות הגג, דלתות ומכסה תאי המנוע והמטען, והיו אפילו מתלי אוויר. כיאה לרכבו של רודן מצוי, דגם זה שירת את איבן סעוד מלך ערב הסעודית, את ניקולאי צ'אוצ'סקו, את פול פוט בקמבודיה, את אידי אמין, את פידל קאסטרו ואפילו את סטאוורו בלופד הרשע מסרטי ג'יימס בונד. אחד כזה – ארוך – עם מעט מאוד קילומטרים ובמצב "כמו חדש" ניצב למכירה במוזאון מרצדס בעלות של כחצי מיליון אירו.
במרצדס הכירו בכך שאספנים רבים מחפשים דגמים קלאסיים, ובשיתוף מוזיאון מרצדס הקימו את alltime-stars.com שמציע למכירה דגמי מרצדס קלאסיים ועוזר לאספנים להגשים את חלומם. באתר מוצעים דגמים רבים למכירה בשלוש מהדורות. Concours Edition כוללת דגמים קלאסיים וקלאסיים "צעירים" במצב מקורי מוקפד עם קילומטרז' נמוך ולאחר שיפוץ בידי מומחי מרצדס-בנץ בפלבאך ובשטוטגרט. Collectors Edition כוללת דגמים קלאסיים וקלאסיים "צעירים" במצב שמוגדר "טוב" הן מכנית והן חיצונית, ומהדורת Drivers Edition מציעה דגמים במצב טוב שמתאימים גם לנהיגה ביום-יום.
www.alltime-stars.com