תרבות, ארגונית ראיון עם דר רנטה ויהאגר האוצרת הראשית של ה- DAIMLER COLLECTION

תרבות, ארגונית ראיון עם דר רנטה ויהאגר האוצרת הראשית של ה- DAIMLER COLLECTION

על מתווכי אמנות, רכישות אימפולסיביות וההבדל בין אוסף פרטי למוזיאון – שיחה עם האוצרת הראשית של ה-Daimler Collection

לד"ר רנטה ויהאגר (Renate Wiehager), חוקרת אמנות שכתבה יותר מ-150 ספרים וקטלוגים ואצרה עשרות תערוכות אמנות יש תפקיד יוצא דופן. ד"ר וויהאגר היא המנהלת והאוצרת הראשית של אוסף האמנות Daimler Collection, אוסף עצום שגדל משנת הקמתו ב-1977 עד היום וכולל קרוב לאלפים יצירות אמנות, מרביתן ציורים גיאומטריים ואבסטרקטיים של ציירים גרמניים ובין-לאומיים. איסוף אמנות על ידי חברות גדולות אינו נדיר ולחברות ותאגידים רבים יש אוספי אמנות, בדרך כלל ביזמת משפחותיהם של בעלי החברה, אך האוסף של דיימלר מקיף וגדול במיוחד. ממש לאחרונה התקיימה תערוכה משותפת לאוסף דיימלר ואוסף סבג של דורון ועדי סבג בעלי ORS ישראל בחלל לאומנות עכשווית של דיימלר בפוטסדם פלאץ שבמרכז ברלין. ניצלנו את ההזדמנות ושוחחנו עם ד"ר ויהאגר על האוסף, על הקשר בין מכוניות לאמנות ועל הקשר הישראלי.

ש: מהם העקרונות המנחים אותך כאוצרת הראשית של ה-Daimler Collection?

 ת: המטרה שלנו היא להמשיך ולבנות את האוסף בהתאם לפרופיל שפותח משנת 1977: מאמנות קלאסית-מודרנית, אמנות קונסטרוקטיבית וקונקרטית, מינימליזם, אמנות קונספטואלית ועד למגמות עכשוויות. אנו פותחים את האוסף גם למגמות ביקורתיות-חברתיות בצילום עכשווי ולעבודות וידאו-ארט, ומנסים להנגיש אותו באמצעות סיורים מודרכים, פרסומים, ונוכחות ברשת האינטרנט, על מנת להעביר את הפעילויות שלנו ברמה מקצועית לקהל בין-לאומי שמתעניין בחברה ובאמנות. לדעתנו, חובתנו להמשיך ולהגדיל את האוסף מאחר שרק אוסף חי, שמתקשר ומשלב אל תוכו את ההתפתחויות האחרונות בעולם האמנות, נחשב כגורם פעיל בקידום התרבות. רכישה של עבודות של אמנים בינלאומיים צעירים תורמת ומדיניות מודעת של תמיכה בתרבות והיא חלק מהאחריות התאגידית של דיימלר. שילוב עבודות של אמנים צעירים מביאה מגמות חדשות של אסתטיקה, עיצוב וסגנון חיים ואת גיבושם של ערכים כנושא לשיחה בתוך החברה.

ש: האם את רואה קשר בין אמנות לתעשיית הרכב?

ת: אף שבאוסף שלנו נכללות כמה וכמה עבודות מוזמנות של אנדי וורהול ומיכאל סייסטולפר העוסקות ברכב או בתחומים קרובים, אין בכוונתי לדבר על קשר ספציפי בין תעשיית הרכב לבין אמנות עכשווית. במקום זאת, אנו ממקמים את אוסף דיימלר כחלק ממחויבות חברתית ותרבותית שיש לה מסורת חזקה עבור דיימלר כחברה גלובאלית. תוכנית התערוכות המלאה חיים שלנו, הן בתוך החברה והן מחוץ לה, והעבודה האקדמית המלווה ומרחיבה את האוסף הן רק שני היבטים של העבודה של מחלקת האמנות בדיימלר. אנחנו מתווכי אמנות, כתפקיד וכסוג של חובה, כחלק תאגיד בין-לאומי שעובדיו פועלים בתוך מגוון רחב של הקשרים תרבותיים. אבל מגמות של גלובליזציה מציבות אתגר גם עבור פעילויות שנעשות בתוך החברה, וגורמות לנו להיות מעורבים גם בהן יותר ויותר. קידום אמנות הוא רק חלק ממחוייבות חברתית רחבה יותר המבוססת על תכתיב פנימי של דיימלר שבתורו מגיב באחריות לשאלות ותהליכים חברתיים. התערוכות הפנימיות שלנו והעיסוק באמנות מאפשרים לעובדים להתייחס, גם במהלך יום עבודה רגיל, לרעיונות תרבותיים, חברתיים, פוליטיים ואסתטיים הקשורים לאמנות עכשווית.

ש: אילו ערכים של תאגיד דיימלר ומרצדס-בנץ באים לידי ביטוי להערכתך באוסף?

ת: מלכתחילה, אוסף האמנות של דיימלר הוקם לא רק על מנת לספק "בידור ויזואלי" עבור הקבוצה. למעשה, במשך השנים האוסף התפתח לכדי חלק חיוני בארגון, המחוייב לאמנות ולתרבות ומקיים דיאלוג עם מחלקות שונות בחברה. האוסף הוקם בשנת 1977, ומאז גדל והוא כולל כיום סביב אלפיים עבודות של כשבע מאות אמנים גרמנים ובינלאומיים. כל העבודות מוצגות באתרים של הקבוצה, והפריטים המוצגים משתנים כל הזמן. האוסף מייצג רצף חשוב של התפתחויות באמנות המודרנית במאה העשרים, והוא כולל גם כשלושים פסלים, כמה מהם הזמינה הקבוצה עבור אתרים של דיימלר או לתצוגה במקומות ציבוריים. המהלך הראשון בבניית האוסף ובו בעיקר ציורים, הוקדש לאמנים מדרום גרמניה, מורים ותלמידים באקדמיה לאמנות בשטוטגרט כמו Adolf Holzel, Oskar Sclemmer, Wiili Baumeister והאמנים השווייצים Hans Arp ו-Max Bill. המשותף לכולם הוא שהם הונחו על ידי החזון של אמנות כמודל לתהליך רחב יותר של יצירתיות וחשיבה אסתטית. את אותה רוח המשיכו במשך השנים אמנים נוספים עד לשמות עכשוויים כמו Martin Boyce, Sarah Morris, Philippe Perreno או Gil Hastings, כולם מיוצגים באוסף שלנו. המאפיין שכל האמנים הללו חולקים הוא העניין
שלהם, המונע ממניעים אמנותיים, בדיאלוג בין אמנות יפה, לעיצוב מוצר פונקציונלי, ארכיטקטורה ועיצוב גרפי בעקבות הבאוהאוס. עדיין אוסף האמנות של דיימלר מחוייב לסוג הזה של חשיבה אמנותית חקירתית, חשיבה מכוונת תמיד לאנשים, לדמיון שלהם וליכולת שלהם לחדש.

 

ש: מדוע חשוב לקונצרן כמו דיימלר לקיים אוסף אמנות כה גדול?

 ת: כפי שכבר אמרתי, חשוב שאוסף של חברה עסקית לא יהווה רק סוג של דקורציה פסיבית או קישוט לקירות, אלא שיטפח עיסוק אקטיבי ותקשורתי ויפתח את עיני העובדים והמבקרים לאספקטים שונים ולחיבורים לאמנות עכשווית. שלא כמו אוסף במוזאון, אוסף שכזה אינו מחוייב להציג כל מגמה באמנות. במקום זאת, הוא יכול, וצריך, לפתח פרופיל אופייני, עם דגשים שאפשר לזהות אותם בצורה אובייקטיבית. עבור אוסף דיימלר, כאוסף שמדגיש מגמות אבסטרקטיות באמנות, יכולתי לגלות מחדש אמנים מבוגרים יותר שלעיתים נשכחו, ואמנים צעירים בשלבים ראשונים של עבודתם, וכך להרכיב ולקבץ עבודות יחד בדרך שאין לה מקבילה בשום מוזאון בגרמניה. בצורה דומה, מאז שנת 2001, אנו רוכשים עבודות מוקדמות של אמנים מדרום-אפריקה, מהודו, מאוסטרליה, מאמריקה, מסקנדינביה ומבריטניה, ויצירות כאלו נרכשות בדרך כלל רק בשלב מאוחר הרבה יותר אם בכלל על ידי מוזאונים. כך, האוסף שלנו משקף את הזיקה של החברה למגמות באמנות הגרמנית והאירופאית משנת 1910 ועד היום, ובאותה העת, נשמר גם קשר דינמי עם תרבויות ועם מדינות אחרות, שהחברה הייתה פעילה בהן במרבית המקרים במשך עשורים ארוכים.

ש: מה את יכולה לספר לנו על שיתוף פעולה בין אוסף דיימלר לאוסף דורון סבג?

 ת: סדרת התערוכות Private/Corporate שהיה בה שיתוף הפעולה היא למעשה סדרה של דיאלוגים בין אוסף האמנות של דיימלר לבין אוספים פרטיים, גרמנים ובין-לאומיים, שהחלה בשנת 2002. הפעילות הזו סחפה אותנו בעשר השנים האחרונות למסע מסביב לעולם, והאוספים של האורחים והשותפים לדיאלוג לקחו אותנו לניו-יורק (Sonnabend Collection 2003), לניו-דלהי (Poddar Collection 2007), לבואנוס-איירס (Vergez Collection 2011) ולאחרונה גם לתל אביב. האוספים הללו, וכמובן אלו של השותפים הגרמנים שלנו, Paul Maenz בשנת 2002, Heliod Spiekermann ב-2005 ו-Bjorn Lafrenz ב-2008, מייצגים פנורמה רבת-פנים של אמנות עכשווית מ-1960 ועד היום. משנת 2002 התארחו כמאה אומנים מעשרים ארצות שונות בגלריה של אוסף דיימלר בפוטסדם פלאץ.

 דורון סבג הוא אספן בעל תשוקה עצומה לאמנות, ועם אשתו עדי, הוא עוקב תמיד אחר ההתפתחויות האחרונות באמנות. עדי ודורון הגיבו בהתלהבות רבה לרעיון שלנו לתצוגה משותפת, וסיפקו לנו תמיכה נרחבת. שיתוף הפעולה בינינו היה חוויה פנטסטית עבור כל השותפים המעורבים, והתגובות הנלהבות שזכינו להן מהמבקרים בתערוכה בפוטסדם פלאץ בברלין מעידות על עניין אמיתי בדיאלוג האיכותי והיוצא מן הכלל הזה בין אמנות עכשווית ישראלית לבינלאומית.

 התערוכה השביעית בסדרת Private/Corporate התמקדה במגמות חדשות באמנות. האוסף המרשים של סבג כולל יותר מאלף עבודות ומציג ספקטרום מגוון ומחויב ביקורתית של אמנות ישראלית ובין-לאומית. תחת הכותרת Accelerating Toward Apocalypse, נבחרו כארבעים עבודות של עשרים אמנים שונים, שהוצגו לראשונה ב-Givon Art Forum (בנווה צדק, ח"ג) באפריל-יוני 2012. האוצרת טל יחס בחרה בעבודות שמייצגות את ההתייחסות לזמן באמנות עכשווית: ארכאולוגיה, ארכיונים, בזבוז זמן והאובססיה של "לתפוס את הרגע" הם אלמנטים מרכזיים שהיא טוותה בתערוכה הזו. עשרים היצירות מתוך אוסף דיימלר שהדגש בהן היה על יצירות שנרכשו לאחרונה, מגיבות לאלמנטים הללו.

ש: מה את חושבת על אמנות ישראלית עכשווית?

 ת: במסגרת הפעילות שלי כאוצרת אמנות עכשווית מאז שנת 1990, התרשמתי רבות מהאינטליגנציה הוויזואלית ומהכוח הציורי של אמנים ישראלים ב-20-30 שנים האחרונות. באומרי זאת אני מתכוונת לתרומה של אמנים ישראלים לתצוגות תמטיות במוזיאונים ברחבי העולם וכמובן גם לאמנות הישראלית המוצגת בביאנלה בוונציה. עם זאת, כשזה מגיע לרכישת אמנות עבור האוסף, יש לי כלל על פיו אם אינני מכירה את הרקע התרבותי של יצירה, אני נוסעת ופוגשת את האמנים במקום עבודתם לפני שאני רוכשת משהו עבור האוסף – אין אצלי רכישות אימפולסיביות בירידי אמנות! לכן, השבוע שביליתי בישראל בתחילת שנת 2012, שבוע שתוכנן בעזרתן של שירי בן-ארצי ואיה שוהם, היה חוויה חשובה ומלמדת עבורי.

בעקבות הביקור הזה, ובעקבות ביקור נוסף שערכתי במרץ 2012, רכשנו כעשרים עבודות אמנות של שבעה אמנים ישראלים, שכולן מתייחסות למצב הפוליטי, ולמצב הקיום בישראל. את החלל המרכזי במרכז לאמנות עכשווית שלנו בפוטסדם פלאץ שבברלין למשל ייחדנו לעבודות הצילום והווידאו של ארבע אמניות ישראליות, שהמשותף לארבעתן הוא השפה המינימליסטית וההתבססות על הכוח החושי ועל סדרות של תמונות איטיות שחוזרות על עצמן, לעיתים בטקסיות.

כתבות נוספות

מכונת נהיגה
כתב: חנן גולןתצלומים: מרצדס
אם חשבתם שגולף נועד ליחידי סגולה, אתם טועים – משחק גולף נפוץ הרבה יותר, ועולם הגולף רחב עד מאד. למעשה, 65 מיליון שחקני גולף הרשומים במועדוני גולף בעולם, מוכיחים שזהו הספורט הפעיל ביותר בעולם כיום. אז לכל חובבי הגולף, הנה חמישה אתרי גולף מומלצים שכל חובב או מקצוען שואף להגיע אליהם, מה"מכה של מגרשי הגולף" ועד לאתר מספר 1 בסין שחקני גולף נלהבים אינם מחפשים מגרש גולף במהלך החופשה שלהם, אלא גולף הוא החופשה שלהם. אם אתם מוכנים לבזבז לא מעט ירוקים כדי לבלות חופשה על כרי דשא ירוקים, בהמשך הדברים תמצאו חמישה אתרי גולף מהמובילים בעולם. מלבד מגרשי גולף איכותיים, הם מציעים מעטפת כוללת של מלונות מפוארים, ספא מפנק ושאר שירותים ברמה גבוהה ואף יוקרתית. משחק גולף הוא הדרך להצטרף ל-65 מיליון שחקני גולף רשומים ברחבי העולם, והוא הספורט הפעיל ביותר מבחינת אנשים שפעילים בו. "גולף הוא דרך חיים", אומר בארי שקד יושב ראש איגוד הגוף הישראלי על עולם הגולף, "והוא מתאים לאנשים מגיל חמש עד גיל 105 כי מה שמשנה זו הטכניקה (ריכוז, יציבה, תנועה ועוד). ברגע שתפסת את הטכניקה, מכה אחת נטולת מאמץ והכדור הקטן עף בקלילות למרחק של 200-150 מטר ואף 300 מטר אצל המקצוענים". כמה מילים על גולף במגרש גולף תקני יש 18 אזורים ברמות קושי שונות, ובכל אזור יש גומה (Hole) שאליה צריך לחבוט לתוכה את הכדור הלבן. גודלו הסטנדרטי של המגרש נע בין 5,900 מטר רבוע ל-6,400 מטר רבוע ומשחק ממוצע נמשך כארבע שעות וחצי. לרוב ככל שהמגרש גדול יותר, כן הוא נחשב יוקרתי יותר ומצריך שימוש בעגלות גולף ובנושאי כלים. ההתקדמות במשחק היא מגומה לגומה תוך כדי ניסיון לחבוט בכדור כמה שפחות. משטחי הדשא במגרש גולף מחולקים לשני סוגים: האזור המטופח (Fairway) מכוסה דשא גזום היטב ונוח למשחק, והאזור הלא מטופח (Rough) שאינו גזום היטב והמשחק בו קשה יותר. לאורך המסלול ישנם מכשולים (Bunker) שונים כברכות, גבעות ומכשולי חול. כדי להתגבר על המכשול, על השחקן לחבוט בעצמה ולהסתכן ביציאת הכדור מהמסלול ובקנס בחבטות נוספות. בארי שקד מסביר שיש כמה טורנירים עולמיים נחשבים בעולם, ובהם US Open, Masters שתמיד נערך באתר אוגוסטה בג'ורג'יה, British Open שנערך מדי פעם באנגליה ומדי פעם בסקוטלנד ו-PGA. אחד הדברים המייחדים את הגולף הוא הקשר ההדוק בין גולף לעסקים. אמרה ידועה בארצות הברית היא (בתרגום חופשי): במקום ללכת לראיון עבודה, קנה מקלות גולף ולך להתאמן. אז אם אתם רוצים להצטרף לעולם הגולף, הנה חמישה מועדוני גולף ואתרי משחק שכדאי לכם להכיר. 1. Pebble Beach, קליפורניה הייחוד: "המֶכָה של המֶכָה של מגרשי הגולף", מכנה אותו בארי שקד והוא יודע על מה הוא מדבר – מגרש גולף מדהים שנמצא על שפת האוקיינוס. האתר זוכה להיות מדורג ראשון ברשימות מכובדות, כמו למשל זו של Golf Digest, ויתרה מזאת, הוא מצליח לשמור על רמה גבוהה על אף הכתרים הנקשרים לראשו. היסטוריה: הוקם ב-1919, מארח טורנירים חשובים, דוגמת ה-US Open וה-PGA. ת"ז: ארבעה מגרשי גולף מחודשים, לודג' מפאר, מלון ואתר לינה נוסף פזורים במרחב העצום שלחופי האוקיינוס, יש בו ספא, מסעדות ואפשרויות בילוי נוספות שמכונות בעגת שחקני הגולף "הגומה ה-19". מוטו: כל שחקן גולף חייב לשחק פעם לפחות אחת בחייו ב- Pebble Beachואין זמן מתאים יותר מעכשי. אינטרנט: www.pebblebeach.com 2. St. Andrews , סקוטלנד הייחוד: כמו ענפי ספורט לא מעטים, גם הגולף הומצא באי הבריטי, ובמגרש הישן בסנט אנדרוז החלו לשחק גולף כבר לפני 600 שנה. במידה רבה קבעו המגרשים בסנט אנדרוז את החוקים, את המבנה, את מספר הגומות הנוכחי (18 אם תהיתם) ועוד. היסטוריה: 600 שנה של ניסוי וטעייה הן קילומטרז' מכובד. פה התפתחו תרבות הגולף, החוקים, בעלי התפקידים השונים (למשל נושא הכלים – Caddie) וכל תרבות הבילוי שמסביב למשחק. בעבר אסר המלך הסקוטי ג'יימס השני לשחק גולף בטענה שהוא מסיח את דעתם של הצעירים מאימוני חץ וקשת. האיסור החזיק מעמד עד שהגיע המלך ג'יימס השישי, שדווקא אהב לשחק גולף. בסנט אנדרוז הומצאו חוקים רבים, ובהם 18 הגומות שנחשבות עד היום מגרש תקני. ת"ז: שבעה מגרשי גולף (שישה מהם עם 18 גומות) לחוף הים, שמרכיבים יחד את מתחם הגולף הגדול ביותר באירופה, אקדמיה לגולף וחנות. עיירה בשם St. Andrews נמצאת ממש בסמוך, ובה אפשר לישון, לאכול ולבלות. כל המגרשים נחשבים ציבוריים, דהיינו פתוחים לכל שחקן גולף באשר הוא. מוטו: St. Andrews היא הבית של הגולף, ובו מתייחסים ברצינות להנאה. אינטרנט: www.standrews.org.uk 3. Mauna Kea Golf Course, הוואי הייחוד: הנוף המקיף את מגרש הגולף באי הגדול בהוואי פשוט מרהיב. מדובר באתר משובח שמציע לשחקניו את הנוף המרשים ביותר שאפשר לדמיין ושילוב אולטימטיבי בין תחביב לנופש. היסטוריה: הושק ב-1964 והיה למגרש הגולף הראשון בהוואי. המגרש מנצל את המבנה הטופוגרפי הטבעי, ומשלב כרי דשא, עצים וכמובן את הים. ת"ז: מגרש גולף מטופח, שני בתי מלון מפוארים, אקדמיה לגולף והכול חלק מאתר נופש בשם Prince Resort. מוטו: פה נמצא החור היפה ביותר בעולם אינטרנט: www.princeresortshawaii.com 4. Spring City Golf & Lake Resort , סין הייחוד: כמו בדברים אחרים, הסינים מדביקים פערים ומתייצבים בשורה הראשונה בעולם גם בבניית אתרי גולף מרשימים. אחד מהם הוא האתרSpring City לשפת האגם Yang Zong Hai ובין גבעות מוריקות. היסטוריה: הוקם ב-1998 כמענה לתיירים חובבי גולף, מתוך הבנה שגולף הוא אבן שואבת לתיירים אמידים שמוכנים לשלם לא מעט בעבור חופשה, בייחוד ביעד שמזג האוויר בו נוח. ת"ז: באתר שנהנה ממזג אוויר אביבי כל השנה יש מלבד מגרשי גולף מקצועיים גם יותר ממאתיים סוגי חדרים ברמות שונות, מסעדות, ספא, אקדמיה לגולף ועוד. מוטו: האתר מספר אחת בסין. גן עדן אסייתי לגולף. אינטרנט: www.springcityresort.com 5. Augusta, ג'ורג'יה הייחוד: האתר הבלתי מושג. אתר גולף יוקרתי וסגור לקהל הרחב, ורק חברים רשומים, שמשלמים הון תועפות וצריכים לעמוד במבחני קבלה מחמירים – יכולים לשחק על כרי הדשא הנחשקים האלו. מארח את תחרות המאסטרס היוקרתית מדי שנה. טייגר וודס וג'ק ניקלאוס נחשבים לשיאני התחרות. היסטוריה: הוקם בשנת 1934 על ידי שחקן הגולף האגדי בובי ג'ונס (השיאים שהוא קבע לא נשברו עד היום). המועדון התפרסם בזכות התעקשותו שלא לפתוח את שעריו לנשים, מדיניות בה נקט עד לשנת 2012 כשקיבל כחברה הראשונה את קונדוליסה רייס. שלוש מאות החברים בו (הרשימה כמובן סודית) משלמים 25-50 אלף דולר בשנה רק בשביל הזכות להיות חבר. ת"ז: מסביב לאתר, במרחק נסיעה קצר, יש בתי מלון רבים בדרגות שונות וכן מסעדות ואתרי בילוי, אולם גולת הכותרת היא המגרש המפורסם והיוקרתי, שרק מתי מעטים זוכים לשחק בו. מוטו: אתה לא יכול להתקבל כחבר, אולי תוכל לקבל הזמנה להתארח למשחק. אינטרנט: www.augusta.com מועדון גולף געש מרצדס בנץ ישראל מעניקה במהלך שנת 2012 חסות שנתית למועדון הגולף בגעש. שיתוף פעולה זה תואם את מדיניות חברת מרצדס המזוהה עם משחק הגולף ומקיים מזה למעלה מעשרים שנים את טורניר Mercedes Trophy. במסגרת החסות, נציג ישראלי ראשון יבחר מטעם המועדון וייצג את ישראל בתחרות השנתית בשטוטגרט. מועדון הגולף געש הוקם בשנת 1999 על מנת שיהיה מגרש גולף בישראל גם במרכז הארץ. במועדון מגרש של תשע גומות ו-18 טייז, וייחודו הוא באווירת מועדון אמיתית שפונה לקשת רחבה של קהלים ונותנת להם תחושה של שייכות למועדון. כנותנת החסות למועדון הגוךף בגעש, מרצדס בנץ ישראל מזמינה את לקוחותיה לקבל מידע על המשחק ממדריכים מקצועיים ומנוסים, וליהנות משעורי גולף אישיים באווירה נעימה וייחודית. אתם מוזמנים ליצור קשר עם נציג המכירות שלכם לתאום הדרכה אישית במתנה.
הכדור הוא עגול, עם גומות
חדשנות בתיירות
כתבה: יוליה פריליק-ניבתצלומים: Pixabay. כרמל תיירות. MEDRAFT עומר בריקמן
SO What?
.מרצדס-בנץ באינסטגרם
.כל העדכונים, החידושים, האירועים, הדגמים. כל מה שמרצדס
mercedesbenz.israel