הקץ לשעמום על עיצוב A CLASS החדשה

הקץ לשעמום על עיצוב A CLASS החדשה

איך מחדשים ובאותה העת שומרים על המסורת? בתוך כמה זמן שרבוט על פיסת נייר נהייה למכונית? ומה היו מקורות ההשראה בעיצוב מרצדס A-Class החדשה? – כל מה שצריך וכדאי לדעת על העיצוב המתקדם ביותר בפלח המכוניות הקומפקטיות

בראשית היה ה- Concept A-Class. רכב הקונספט המהפכני שהוצג לראשונה בתערוכת שנחאי בחודש אפריל לפני כשנתיים נראה כאילו נחת מכוכב אחר והקרין דינמיות מרוכזת עם מכסה המנוע המוארך, הצללית הנמוכה והחלונות הצרים. מקורות ההשראה לעיצובו היו הרוח והגלים, ובפרט הדרך שהם משפיעים על משטחים ויוצרים בהם צורות וטקסטורות, כפי שאפשר לראות במרכב המפוסל ובמשחקי האור והצל שנוצרים בצדודיתו. להבדיל מרכבי קונספט רבים, ה-Concept A-Class עוצב עם חזון קונקרטי מאד – לייצר את העיצוב המתקדם ביותר בפלח המכוניות הקומפקטיות – וכעבור זמן לא רב היה החזון הזה למציאות.

שונה מכל מה שכבר ראיתם

בתכנון ה-A-Class החדשה השתמש צוות העיצוב של מרצדס בשפה צורנית רדיקלית שמקורה ב-Concept A-Class והיא מתבטאת בסופו של דבר במבנה שתי קופסאות בעל אופי ייחודי, עיצוב חיצוני ספורטיבי והרגשה של עושר ואיכות בתוך תא הנוסעים.

עיצוב A-Class החדשה כולל שפע של מאפיינים ייחודיים ופורצי הדרך. הניגוד בין משטחים קמורים ובין משטחים קעורים, בייחוד בצדי המכונית, יוצר משחקי אור וצל ואלה תורמים להופעה היוצאת דופן. החזית הארוכה עם מכסה המנוע הכוחני בצורת V. יחידות התאורה הנפרדות והמתוחכמות כוללות נורות LED שיוצרות הילה ייחודית ומראה חדש וצעיר. קו המותניים המודגש, הגג המפוסל עם הספוילר האחורי והקווים האווירודינמיים והספורטיביים – כל אלו יוצרים שילוב מושלם בין יוקרתיות לדינמיות.

מקורות ההשראה

המעצב הראשי שהיה אחראי לעיצוב A-Class החדשה הוא מרק פת'רסטון (35), בוגר המגמה לעיצוב תחבורה באוניברסיטת קובנטרי, שאחראי גם לעיצוב ה- SLS AMG המרשימה. עבור פת'רסטון, חוויית העבודה על הדגם החדש הייתה יוצאת דופן. "אם להיות כן – בתחילה לא יכולתי אפילו לדמיין שנעיז לבנות מכונית כזו" הוא אמר. "אבל מועצת המנהלים נתנה לנו חופש רב בנוגע לעיצוב ולמעשה אפילו עודדה אותנו ליצור עיצוב מתקדם כמה שיותר".

כשמעצבים דגם חדש עבור מותג כה מבוסס כמו מרצדס, קיימת הדילמה בין חדשנות לבין שמירה על המהות האמיתית של מרצדס, אבל יש דרכים להתמודד גם עם בעיה כזו. "האיכות הפיסולית של צורת ה-A-Class טיפוסית למרצדס. זהו מאפיין שמבדיל באופן מסורתי בין מרצדס-בנץ למותגים אחרים" הסביר פת'רסטון. "פיסלנו את המודל של ה-A-Class ידנית בחמר – זה משהו שאי אפשר לעשות במחשב. העיצוב השרירי של הכתף למשל, מעל הסרן האחורי, או הפרופיל וקו המותניים שיורד כלפי מטה, הם מהווים חיבור אלגנטי למורשת של מרצדס. ה-A-Class היא בבחינת הצהרה ברורה לגבי הדינמיות של מותג מרצדס בנץ".

מקורות ההשראה של פת'רסטון היו לא רק המורשת של מרצדס, אלא גם הטבע וכלי טיס. "הטבע הוא מקור השראה חשוב ביותר. הדרך שהרוח מפסלת בחול ויוצרת דיונות – זה מדהים" הוא אמר. "אני גם אוהב מאד מטוסים. אחד העיצובים הטובים ביותר בכל הזמנים הוא זה של מטוס הקונקורד – אווירודינמיות צרופה". "זה אולי ישמע קצת כמו קלישאה, אבל כשמסתכלים על חזית ה-A-Class אפשר להיזכר בחתול בר, אריה או צ'יטה – חלקלק ואגרסיבי".

ממש לאחרונה זכה עיצוב ה-A-Class גם לאישור דעת הקהל, לאחר שבסקר שנערך בין מאה אלף קוראי המגזין הגרמני AUTO BILD, הוכתרה ה-A-Class בתואר "המכונית האטרקטיבית ביותר בגרמניה". זכייה זו רק מאוששת את מה שבמרצדס ידעו, ואליו כיוונו מלכתחילה, או כפי שניסח זאת מרק פת'רסטון: "אין עוד מכונית מתקדמת כל כך בפלח זה. ה-A-Class שמה קץ לשעמום בסגמנט המכוניות הקומפקטיות".

 

מעצבי מרצדס מציגים: מאיור למכונית ב-11 שלבים

שלוש שנים: זהו בדרך כלל פרק הזמן שאורך בין שרבוט האיור הראשון ועד שעיצוב של דגם חדש מאושר ועובר מידי המעצבים לידי המהנדסים ואנשי הייצור. במהלך שלוש שנים אלו צוותי העיצוב עמלים על מאות איורים, שרטוטים, מודלים וסימולציות, ואת תהליך העבודה ניתן לחלק לאחד עשר שלבים מרכזיים.

  1. שלב העיצוב הראשוני מתחיל תמיד באיור – בנייר או במסך המחשב – זהו התהליך שרעיונות אשר היו עד אז רק במוחם של המעצבים באים לידי ביטוי חזותי.
  2. הבסיס לכל תהליך עיצוב הוא "החבילה", כל אותן דרישות טכניות שיהיו הבסיס להטמעה של כל אותם רישומים ואיורים.
  3. לא כל דבר אפשר לראות בסימולציית מחשב, ולכן השלב הבא הוא בניית מודלים מחמר בקנ"מ 1:4 של גרסאות שונות של המכונית החדשה. רק כך המעצבים יכולים לראות בתלת-ממד את האפקט הוויזואלי של האיורים שלהם. בו בזמן, מוכנים גם מודלים וירטואלים של הדגמים במחשב.
  4. העיצוב החיצוני הסופי של המרכב נבחר מתוך מספר גדול של דגמים בקנ"מ 1:1 שנבנים בעזרת מכונות סריקה וכרסום שמייצרות את דגמי האב-טיפוס בגודל אמתי.
  5. לאחר שנקבע מהו העיצוב הנבחר מתוך דגמי האב-טיפוס, דגם חמר אחד מפוסל ידנית בגודל אמתי. דגם זה  כולל את כל פרטי העיצוב ונראה ממש כמו מכונית אמיתית.
  6. המעצבים יוצרים איורים והדמיות ראשוניים של פנים המכונית ותא הנוסעים.
  7. בדיוק כמו בעיצוב החיצוני, גם בחירת עיצוב הפנים מתבססת על דגמי חמר בקנ"מ 1:1. בדרך כלל בוחרים מתוך שלושה דגמים שונים בגודל אמתי של תא הנוסעים.
  8. זה הזמן לקבוע מאילו חומרים, צבעים וטקסטורות יורכב תא הנוסעים. המעצבים בוחרים מבין מאות דוגמאות של סוגי בד ועור וכן רצף אין-סופי כמעט של סוגי ציוד וצבעים שונים. כל מערכות השליטה והתצוגה מתוכננות ונבנות לתפקוד מיטבי.
  9. עיצוב תא הנוסעים – פיזור מתגי השליטה והתצוגה, החומרים והצבעים – נבחן באמצעות מודלים מתוחכמים בקנ"מ 1:1 בתנאי Real Life. כל חומר וכל צבע מקבלים קוד ייחודי ומוכנסים למפרט העתידי.
  10. זהו השלב שהעיצוב החיצוני ועיצוב תא הנוסעים מתאחדים לכדי מודל אחד בגודל אמתי שנראה ממש כמו מכונית אמתית שירדה מפס הייצור. כל מאפייני המכונית מתגלים והעיצוב של המרצדס הבאה מתממש.
  11. השלב האחרון בכל תהליך עיצוב הוא קבלת האישור של מועצת המנהלים. אם שלב זה מוכתר בהצלחה, אין דבר שעומד בין הדגם החדש ובין פס הייצור שלו.

כתבות נוספות

הרכב של גיבורי העל
כוכב הים
כוכב בים
מאת: רוני נאק | תצלומים: יצרנים
פרימיום ספורטיבי
כתבה: טליה לויןתצלומים: ADIDAS.Y3. PUMA.EMPORIO ARMAN. H&M. TOP-SHOP
חדשנות בתיירות
כתבה: יוליה פריליק-ניבתצלומים: Pixabay. כרמל תיירות. MEDRAFT עומר בריקמן