מסורת של קדמה – מרצדס S-Coupe החדשה


מאת: רוני נאק | תצלומים: מרצדס בנץ

המסורת ארוכת השנים והמפוארת של מכוניות הקופה הגדולות של מרצדס מגיעה לשיא חדש עם השקתה של מרצדסS-Class Coupe החדשה. מאז הצגתה של מרצדס CL בשנת 2006 לא נראה מפגן עיצובי וטכנולוגי כה מרשים, וה-S Coupe החדשה מרימה שוב את הרף עם שילוב מושלם של עיצוב מרשים, חדשנות טכנולוגית פורצת גבולות, פאר ונוחות ברמות הגבוהות ביותר, וכמובן יכולות דינמיות מדהימות.

 

השושלת נמשכת

ניתן להתחקות אחר מקורותיה של ה-S-Class Coupe עד לשנות השלושים של המאה שעברה, אז הוצעו דגמים ספורטיביים ואקסקלוסיביים תחת הכינוי Autobahn Kurier (שליח כביש מהיר). אבל השושלת המפוארת של מכוניות הקופה הגדולות של מרצדס בזמן החדש נפתחה עם עם דגם 300 S Coupe משנת 1952 שגילמה את הערכים שמלווים את מכוניות הקופה הגדולות של מרצדס עד ימינו אנו.

אגב, הכינוי "קופה" מגיע עוד מימי הכרכרות, בהם כרכרות קטנות וקלות לשני נוסעים שהובילו את אמידי אירופה לאופרה. הכרכרות הקטנות נראו כמו כרכרות גדולות שחלקם הקדמי קוצץ או נגזר – Coupe בצרפתית. בהמשך הושאל כינוי זה וניתן למכוניות מהירות בעלות שתי דלתות, שקורה B האמצעית בהן נזנחה לטובת חלון גדול יותר וגג משתפל. מרצדס 300 S Coupe שכוונה לעילית של אירופה בתחילת שנות החמישים הייתה התגלמות האקסקלוסיביות, הפאר, הטכנולוגיה והדינמיות – אותם ערכים שכיום מגיעים לשיא חדש עם ה-S Coupe החדשה.

אסתטיקה ספורטיבית

המטרה של מעצבי מרצדס בבואם לתכנן את ה-S-Class Coupe החדשה הייתה ליצור מרכב בעל משטחים חלקים, פרופורציות נכונות וקווי מתאר ברורים, שישדר קידמה טכנולוגית ובאותה העת גם משיכה רגשית. במילים אחרות, המעצבים נדרשו "לצלול" לבריכת הגנים של דגמי מרצדס מהעבר על מנת למצוא את הדרך לגשר בין המסורת המפוארת של העבר לקידמה הטכנולוגית של היום.

התוצאה מרהיבה, ו-S-Class Coupe החדשה היא אחת ממכוניות הקופה היפות של כל הזמנים. יש לה פרופורציות אופייניות למכונית קופה גדולה בעלת הנעה אחורית, קווים זורמים עם מכסה מנוע ארוך ואזכורים מרשימים ליכולת הדינמית ולחדשנות הטכנולוגית בדמות יחידות תאורה מתוחכמות וקימורי כוח במרכב.

תא הנוסעים האוונגרדי הוא התגלמות המונח "יוקרה מודרנית" עם עיצוב מרשים ופאר שמקיף את היושבים בו מכל עבר. גם כאן ניתן לראות ולחוש את השילוב בין טכנולוגיה עילית לבין מסורת של פאר, כאשר שני מסכי TFT דיגיטליים ומתוחכמים בגודל 12.3 אינטש, תאורת פנים פורצת דרך, מערכת הסראונד של Burmester ושאר האלמנטים הטכנולוגיים מתמזגים בצורה הרמונית עם דיפוני העור והעץ בעבודת אמן.

 

s coupe

 

הטכנולוגיה של המחר

דגמי הקופה הגדולים של מרצדס היוו מאז ומתמיד תצוגת תכלית טכנולוגית, וב-S-Class Coupe החדשה הדבר בולט מתמיד, ובמכונית זו ניתן לחזות במספר טכנולוגיות פורצות דרך, חלקן בבכורה עולמית.

יחידות התאורה הקדמיות למשל כוללות את מערכת התאורה האינטליגנטית Intelligent Light System של מרצדס בטכנולוגיית Full-LED, עם תאורת יום המשלבת בין נורות LED לבין 47 אבני סברובסקי (תוספת אופציונלית). שבעה-עשר קריסטלים החתוכים בזויות שונות יוצרים תאורת יום שנדמית כהילה סביב הפנס, ושלושים עגולים נוספים מהווים את פנס האיתות.

תאורה יש לא רק כלפי חוץ, אלא גם בתא הנוסעים, וגם כאן מרצדס מציעה את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. ל- S-Class Coupe גג זכוכית פנורמי ששטחו 1.32 מ"ר – כמעט 150% גדול יותר מהגג בדגם המוחלף, ובאמצעות טכנולוגיית MAGIC SKY CONTROL האופציונלית ניתן לשנות את כמות האור הנכנסת ואת מידת השקיפות שלו מבהיר לכהה בלחיצת כפתור.

טכנולוגיה חדשנית נוספת היא MAGIC BODY CONTROL עם פנקציית Active Curve Tilting או כפי שניתן לכנותה, "השלדה בעלת העיניים". טכנולוגיה זו מבוססת על מצלמות היקפיות בשמשה הקדמית שסורקות באופן רציף את הדרך שלפני המכונית למרחק של עד 15 מטרים. המצלמה מקושרת לשורה של חיישנים, ובהתאם לתוואי הדרך גורמת למכונית לרכון אל תוך הסיבוב, בדומה לטכניקה בה משתמשים רוכבי אופנוע או גולשי סקי. בדרך זו הכוחות הפועלים על הנוסעים ברכב בזמן פנייה מופחתים והם יציבים יותר במושבים וזוכים לחוויית נסיעה נעימה יותר. המתלים ההידראוליים של הרכב משתנים בהתאם למידע שמתקבל מהמצלמות ה- ROAD SURFACE SCANומהחיישנים, והמכונית רוכנת אל תוך הסבובים באופן רציף – תוך חלקיקי שניות ובזווית של עד 2.5 מעלות – וחווויית הנסיעה של הנוסעים נותרת שלווה, נעימה ובטוחה.

בדגם החדש חשבו לא רק על הנוסעים במכונית אלא גם על היושב ליד ההגה, ועל מנת להקל עליו (או עליה), מוצעת מערכת תצוגה עילית Head-Up Display. מערכת זו מציגה מידע אודות מהירות הנסיעה, הנחיות ניווט והודעות ממערכות העזר המתקדמות – כל זאת על השמשה הקדמית כדי לוודא שהנהג לא יצטרך להסיר את עיניו מהדרך ודעתו לא תוסח. המערכת האופטית המתוחכמת כוללת תצוגה צבעונית ברזולוציה של 480×240 פיקסלים על בסיס נורות LED רבות עוצמה. הן מקרינות את המידע הוירטואלי, בגודל של 210×70 מ"מ, לתוך שדה הראייה של הנהג כך שהוא נראה "צף" במרחק שני מטרים ממכסה המנוע. רזולוציה של שישים פיקסלים לפחות בכל זווית הסתכלות וחיישן אור שמתאים באופן אוטומטי את מידת בהירות התמונה מבטיחים תמונה חדה כתער ונראות בכל תנאי אור.

ואם המערכת האחרונה שהוזכרה מתייחסת לחוש הראייה, למרצדס יש חידוש גם עבור חוש השמיעה של בעליה. בתוך מערכת הפליטה של ה-S-Class Coupe מותקנות שתי כנפיים שניתן לסגור או לפתוח. כאשר הכנפיים פתוחות, גזי הפליטה מנותבים למסלול בתוך מערכת הפליטה שמייצר רעש מנוע עוצמתי יותר ומאפשר לנהג ליהנות מהפסקול של מנוע ה-V8. פעולת הכנפיים נקבעת אוטומטית על פי תוכנית הנהיגה שהנהג בוחר – במצב Sport הכנפיים נפתחות מוקדם יותר מאשר במצב Economy. מערכת זו מוסיפה לאופי הספורטיבי של ה-S-Coupe ומבטיחה שהעוצמה שלה תישמע כבר מהרגע בו מתניעים.

שיא האקסקלוסיביות

מערכות טכנולוגיות אלו הן רק חלק קטן ממה שמרצדס S-Class Coupe מציעה, אבל בכל מקרה, מכונית זו היא הרבה יותר מאשר סכום חלקיה. בכל תחום אפשרי – עיצוב, בטיחות, טכנולוגיה, ביצועים, פאר – S-Class Coupe מציעה את הטוב ביותר ומציבה רף חדש, לא רק עבור מרצדס אלא עבור עולם הרכב בכלל. מרצדס S-Coupe ממשיכה את מסורת מכוניות הקופה הגדולות של מרצדס שהתגבשה לאורך עשרות שנים, ומביאה את המורשת שהחלה עם ה-300 S Coupe לשיאים חדשים בכל היבט.

כתבות נוספות

מכונת נהיגה
כתב: חנן גולןתצלומים: מרצדס
מרצדס s class
מרצדס S-CLASS החדשה
מאת: שי רוזנפלד
6,441 כוחות סוס, על המסלול
מינימל (לא) קומפקט
מינימל (לא) קומפקט
מאת: חנן גולן תצלומים: עמית גרון (פורטרט פיצו קדם – איליה משני) הדמיות: אורי קיטה