פרימיום ספורטיבי


החיבור בין מותגי-על לספורט אינו חדש. בשנים האחרונות הפכו בגדי ספורט לחלק אינטגרלי בכל מלתחה ותלבושת ספורטיבית מלאה הפכה מבגד פרקטי לפריט אופנתי לכל דבר

 

מוזיאון ויקטוריה אנד אלברט הלונדוני שהוא מוזיאון שמארח תערוכות רבות הקשורות באפנה, היה אולי הראשון לבחון את הקשר בין מותגי ספורט לעולם האפנה (עד לפני כעשור היה נדמה כי הקשר הזה רופף). גם היסטוריונים שמתמחים באפנה חקרו את השפעתם של מותגי ספורט על מותגי אפנה, והם מספרים כי מעבר לטרנד של השנים האחרונות, לספורט ישנה השפעה גדולה מאוד על עולם האפנה וכי בין השניים אף מתקיימים יחסי גומלין. יחסים אלו קיימים בעיקר בזכות הסגנון ה"כול-אמריקני" שנהיה בשנים האחרונות מעין מוטו של רשתות פרימיום ספורטיביות, דהיינו: אפנה לבישה, נוחה ופרקטית.
בגדי ספורט מתאימים לייצור להמונים, לנגישות של הציבור הרחב לקולקציות ולפריטים מכל הבא ליד, והחיבור שלהם עם מעצבי-העל משרת את שני הצדדים. יחסי הגומלין בין מעצבי-העל למותגי הספורט משפרים את ערכי המותג מצד אחד, ומנגישים את האפנה העילית לייצור להמונים מצד אחר. ראוי לציין כי ברוב המקרים שיתופי הפעולה בין מעצבי-על למותגי ספורט מולידים קולקציות קפסולה מצומצמות כיאה למותגי פרימיום.

סטלה מקרטני לאדידס

 

שיתוף הפעולה ארוך השנים בין מעצבת-העל סטלה מקרטני לחברת אדידס מוצלח במיוחד עד כי גם אנשים שאינם מעורים בתחום האפנה העילית מכירים בו. שנת 2015 היא השנה העשרים שמקרטני חוזרת לשיתוף הפעולה הפורה עם אדידס, וכהרגלה – היא משלבת בקולקציות הספורט פונקציונליות עבור המתאמנים (יוגה, פילאטיס וכדומה) וגם סטייל וסגנון ייחודיים, וכמובן הדגש הוא על עיצובים אקולוגיים, ללא עור. מה שיפה בקולקציה של מקרטני הוא שהיא אינה מחייבת איש לעשות יוגה ולהזיע, אלא מעניקה את הפריבילגיה ללבוש את העיצובים האווריריים והקלילים בתור בגדי פנאי לכל דבר. בקיץ האחרון הגדילה מקרטני את טווח קולקציית הספורט לאדידס, היא יצרה במיוחד ליין צעיר ועכשווי המיועד לנערות צעירות שעוסקות בספורט וגם לכאלה שחובבות את המותג אדידס, לצד אהבתן לאפנה.

_ע_ש_£_ש_ץ_ƒ 7 _נ_____ש_¬ _____ץ_¿_ר _¬___ץ___פ 1

יוז'י יאממוטו ל y3

 

עוד שיתוף פעולה מסקרן של חברת אדידס הוא החבירה אל מעצב-העל היפני הנודע יוז'י יאממוטו. יחד הם הקימו את מותג הספורט Y3, וזה מצליח לייצר כל עונה קולקציות ספורטיביות מדויקות, אפנתיות ומפתיעות. אמנם שיתוף הפעולה של חברת אדידס עם מעצבי-העל נראה עניין שבשגרה, אך כדאי לציין כי כל שיתוף פעולה שכזה מביא איכות אחרת לגמרי. הקולקציות במותג Y3 מיועדות לנשים ולגברים כאחד, ויש בהם השילוב האולטימטיבי בין בגדים נוחים וספורטיביים לבגדי קאז'ואל עם אביזרים משלימים כז'קטים, סקוצ'ים ואבזמים, וגם ליין מיוחד של סניקרס.

YASUHIRO MIHARA לפומה

 

יסוהירו מיהארה הוא מעצב בגדים ונעליים ידוע ששיתף פעולה תקופה ארוכה עם מותג הספורט פומה. מיהארה גדל בפוקוהוקה, ובמשך השנים הושפע בעיצוביו מהאסתטיקה היפנית המסורתית לצד טכנולוגיות חדישות. בשנת 1998 הוא פתח לראשונה חנות נעליים הנושאת את שמו באוסקה ביפן, ובשנת 2000 נוצר החיבור עם חברת האפנה פומה. יחדיו הם יצרו את קו נעלי הספורט והסניקרס הנקרא בפשטות Puma by Mihara Yasuhiro. נדמה כי התחרות הקשה בעולם מותגי הנעלת הספורט הביאה את פומה ליצור את שיתוף הפעולה המעניין הזה, בדיוק בקו התפר שנעלי ספורט השתנו מאביזר ספורט פרקטי לחלק אינטגרלי ואפנתי ממלתחת הגברים וממלתחת הנשים כאחד. הקו האפנתי מיועד לגברים, ובקולקציה העכשווית של המותג אפשר למצוא אלמנטים מעולם האתלטיקה, צבעוניות ייחודית, ונעליים שמשמשות עבור המעצב מעין קנבס לציור יצירת אמנות.

אלכסנדר מקווין לפומה

 

להבדיל משיתופי הפעולה ארוכי הטווח של מעצבי-העל עם חברות הספורט, שיתוף הפעולה של אלכסנדר מקווין עם פומה היה מצומצם ולא עקבי, אך חשוב מאין כמותו. עד כדי כך שהצליח לשנות את התפיסה האפנתית של נעלי הספורט. כמה שנים לפני מותו הלא צפוי החל שיתוף הפעולה הפורה, וזה הוליד כמה קולקציות קפסולה בלתי נשכחות של סניקרס. אלה נהיו עד מהרה פריטי אספנות. בקולקציות היה מספר דגמים מצומצם לנשים ולגברים, ובכל דגם הושקעה עבודה רבה, תוך כדי שימת לב לפרטים הקטנים. קולקציית הקפסולה נוצרה בהשראת משלחת טרה נובה של חוקרי היבשות שיצאו בשנת 1910 אל הקוטב הצפוני ולא חזרו ממנו. החומרים: בדים, עורות, קשת צבעים פלואורסצנטית, טקסטורות מחוספסות בסוליות המסמלות את קושי והעומק הרגשי במסע, וגוני שזיף וזעפרן.

ג'ורג'יו ארמני וריבוק

 

מותג הבן הזול יותר של ג'ורג'יו ארמני, המוכר כאימפוריו ארמני, עדיין מיוצר ישירות על ידי ג'ורג'יו ארמאני בכבודו ובעצמו וזוכה לתהילה והצלחה רבה בשבועות האפנה להבדיל ממתחרים שלא מצליחים להמריא עם מותגי הבן שלהם. הצלחת המותג הנמכר ברשת חנויות הדגל של אימפוריו ארמני ובשלל בתי כל-בו ברחבי העולם גררה גם שיתוף פעולה מוצלח במיוחד עם חברת ריבוק. זה הוליד קולקציית קפסולה מתחדשת בשם EA7. המותג מיועד לנשים ולגברים, ומחולק לקטגוריות ריצה, כושר ובגדי פנאי. בקולקציית 2015 אין חידושים גדולים, מלבד מגוון עצום של נעלי ריצה וכושר מעוצבות ודגמים של חליפות פנאי מחטבות ואביזרים משלימים ממותגים, כגון תיקים, אזניות ומגני זיעה. חברת ריבוק הבריטית שקטה במשך שנים על שמריה, ושיתוף הפעולה המרענן אפשר לה להפוך מ"דודה אנגלייה ומבוגרת" למותג עכשווי שפונה לקהל צעיר יותר וחובב טרנדים.

אלכסנדר וונג, ל H&m

 

אמנם H&m ענקית האפנה השוודית, אינה חברה המתמחה בתחום הספורט, אלא שאת הפוטנציאל בשילוב המנצח בין קולקציית ספורט למעצבי-על הפנימו קברניטיה של הרשת המצליחה, ויצרו בשנת 2014 את אחד משיתופי הפעולה המוצלחים בעולם האפנה: קולקציה ספורטיבית של מעצב-העל אלכסנדר וונג. החיבור בין מעצב האפנה שכוכבו עלה עלייה מטאורית כשהוא עוד נחשב ינוקא, עם החברה המשווקת בגדים לקהל יעד צעיר ותוסס, אולי מתבקש. וונג תיאר את הקולקציה הספורטיבית שלו כמשהו שאפשר ללבוש למכון הכושר, ולהמשיך אתו מיד לריקודים סוערים במועדון, ודיבר אל לבן של נערות ונשים צעירות שחשקו בטרנד הספורטיבי עם הניחוח הניו יורקי האדג'י. ואכן, בקולקציית הספורט שולבו אלמנטים מעולם חיי הלילה, עם בגדים עמידים למים ולזיעה. בגדי אימון ללא לוגו בולט, חזיות ספורט, מגבות ממותגות כחלק מליין האביזרים המשלימים, מכנסי טייטס לרוב וצבעים מונוכרומטים שאינם מנקרי עיניים, אך בולטים בדרכם הייחודית. המחירים הנגישים של הקולקציה עשו אותה להיט שנחטף מהמדפים.

ביונסה לטופ שופ

 

רגע לפני הרמת הגבה: ביונסה אמנם אינה מעצבת-על, וטופ שופ אינה חברת אפנה עילית, אלא שמשהו בשילוב של השתיים – האחת חברת אפנה מצליחה וצעירה, והאחרת כוכבת פופ ומובילת דעת קהל – יכול ליצור קולקציה מוצלחת של בגדי ספורט שזוכה לשבחים גם בקרב הקולגות בעולם האפנה. אין מדובר בעוד קולקציית קפסולה של אמנית מצליחה, אלא במותג בן הנבנה מחדש שהשתיים ישקיעו בו והוא יקרא Parkwood Topshop Athletics. המוטו המלווה את המותג החדש יהיה על טהרת בגדים ספורטיביים ונוחים לכל נערה ואישה, ובכלל זה בגדי יוגה, כושר, בגדי בית, בגדי ריקוד וגם נעליים. "בגדי הספורט המבוססים על הסגנון של ביונסה הם משהו שטופ שופ שואפת לעשות זה זמן-מה", אמר סר פיליפ גרין, בעלי הרשת ליומון האופנה wwd. הקולקציה עתידה להגיע כבר בסתיו הקרוב אל החנויות.

כתבות נוספות

דרך השטח
כתב: חנן גולןתצלומים: גלעד ארצי תצלום קימל בגלבוע דרור כץ
עבודת יד
עבודת יד
מאת: קינן כהן
SO What?
מרצדס והעיר הגדולה - שבוע האופנה בניו-יורק
מרצדס והעיר הגדולה – שבוע האופנה בניו-יורק
מאת: סיון פניני תצלומים: Getty Images For Mercedes-Benz