מנוע החדשנות


השאיפה לאקזיט מהיר עדיין כאן, אבל יותר ויותר סטארט-אפים וחברות היי-טק ישראליות שואפים לגדול ולהפוך ל"חד-קרן" – חברה בעלת שווי של למעלה ממיליארד דולרים. איך עושים זאת? חדשנות היא המפתח

 

"האהבה להמצאה לא פוסקת לעולם" היה המוטו של קרל בנץ, אחד ממייסדי מרצדס-בנץ, ואותה אהבה ממשיכה להוביל את מרצדס עד היום, 130 שנה מאוחר יותר. בשנת 1886 רשם בנץ את פטנט מספר 37435 על ה-Motorwagen בעלת שלושה גלגלים ומנוע אחורי בעל בוכנה אחת שנחשבת כיום למכונית הראשונה. בכך הוא סימן את הולדתה של תעשיית הרכב, ומאז ועד היום מרצדס מובילה את התעשייה הזו באמצעות חתירה בלתי פוסקת לחדשנות.

לפני כשנה זכתה מרצדס בפרס "המותג החדשני ביותר בעשור האחרון" מטעם מכון CAM (Center of Automotive Management" ופירמת הייעוץ PwC הודות ל-578 חידושים טכנולוגיים מתוכם 183 ראשונים בעולם. פרס זה מצטרף לעשרות פרסים ותארים נוספים של מרצדס בתחום החדשנות, שמבססים את מעמדה כחברה החדשנית ביותר בתעשיית הרכב.

כ-19,000 עובדים מועסקים במחלקות המחקר והפיתוח בשל מרצדס בכל רחבי העולם וכשבוחנים את המורשת של מרצדס זה כלל לא מפתיע שכן המובילות הטכנולוגית שלה מתבטאת בלמעלה מ-80,000 בקשות לרישום פטנטים שהוגשו על ידה, 14,000 מתוכם הוגשו לרשם הפטנטים הגרמני במהלך העשור האחרון לבדו. זאת ועוד, מרצדס מובילה בבקשות לרישום פטנטים לא רק בתעשיית הרכב אלא בגרמניה כולה, נתון מרשים מאד בהתחשב בכמות חברות הטכנולוגיה המתקדמות שיש בגרמניה.

להסתכל לאחור

 

לאורך השנים תרמה מרצדס מאות חידושים בתחומים רבים שהפכו לאחר מכן לסטנדרט בתעשיית הרכב ומרבית המכוניות שאנו נוסעים בהן כיום משלבות טכנולוגיות שפותחו או שיושמו לראשונה על ידי מרצדס. הסיבה היא שבמרצדס לא עוסקים רק בשיפור דגמי המכוניות של החברה, אלא גם בחיזוי העתיד ובהתאמת המכוניות שלה למציאות המשתנה.

היריעה קצרה מלמנות את כל החידושים בתחומי העיצוב, המכניקה, הבטיחות וההנעה האלטרנטיבית שבאו מבית היוצר של מרצדס. כדי לסבר את האוזן אפשר להזכיר את המנוע הראשון בעל ארבעה שסתומים לצילינדר משנת 1910, שימוש במגדשי-על כבר משנת 1921, הדגם הסדרתי הראשון בעל ארבעה מתלים עצמאיים (מרצדס 170 משנת 1931), מכונית הנוסעים הראשונה בעלת מנוע דיזל (260D משנת 1936), הדגם הסדרתי הראשון עם מנוע ארבע פעימות והזרקת בנזין ישירה ב-1954, מנוע הטורבו-דיזל הראשון משנת 1977, הזרקת מסילה משותפת משנת 1997 ועוד חידושים רבים.

העיצוב האל-זמני של מכוניות מרצדס תרם לא רק לחברה אלא גם השפיע על לא מעט יצרנים אחרים. ניתן כמובן להזכיר את ה-300SL האלמותית, אבל גם את ה-SLK משנת 1996, הרודסטר הראשונה בעלת גג מתכת מתקפל חשמלית, או את מרצדס CLS משנת 2005 שיצרה קטגוריה חדשה של מכוניות קופה בעלות ארבע דלתות.

וכמובן תחום הבטיחות שבו מובילה מרצדס עשרות שנים מאז 1939, השנה בה החלו מחקרי בטיחות בחברה בהנהגתו של המהנדס Bela Barenyi. מרצדס חידשה והכניסה לשימוש את אזורי הריסוק, היתה הראשונה להתקין מערכת ABS בדגם סדרתי בשנת 1978 ושלוש שנים לאחר מכן הראשונה להציע כרית אוויר בדגם סדרתי, פיתחה את מערכת ה-ESP שהוצעה בדגמיה כבר בשנת 1995, את מערכת PRE-SAFE המהפכנית ומערכות בטיחות נוספות כמו DISTRONIC PLUS ו-ATTENTION ASSIST. מרבית הפיתוחים הללו שנראו עתידניים בזמנם הפכו כאמור לסטנדרט בתעשיית הרכב ותורמים לבטחון של כולנו.

מרצדס מובילה גם בפיתוח טכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות, תחום בו היא פעילה עוד מתחילת המאה העשרים. כבר בשנת 1902 פותח בחברה מנוע היברידי שהחל משנת 1906 הוצע לקהל הרחב תחת השם Mercedes Mixte ובהמשך הורחב וכלל גם גרסאות חשמליות מונעות סוללה שנקראו Mercedes Electrique.

בשנות השישים החלה דעת הקהל העולמית לדון בהשפעות פליטת מזהמים מכלי רכב, דבר שגרם למרצדס להתחיל לבחון שימוש בדלקים אלטרנטיביים. מתחילת שנות השבעים החלה החברה לבצע ניסויים בגז טבעי, ובאמצע שנות השבעים כבר היו ברשותה מספר רכבי מבחן המונעים בגז טבעי, במתנול ואפילו במימן. מתחילת שנות התשעים החל המרצדס לבחון שימוש בביו-דיזל ובאותן שנים החלה בפיתוח מנועי תאי-מימן.

בשנת 1969 חזרה החברה לבחון מנועים היברידיים וחשמליים. דגם ניסוי מנוע בחשמל פותח כבר בשנת 1972 ובשנת 1980 הציגה מרצדס מנגנון להחלפת סוללה ברכב חשמלי בדומה לזה שהופעל על ידי חברת Better Place עשרות שנים מאוחר יותר. בשנת 2009 הציגה מרצדס את ה-S 400 HYBRID, הדגם ההיברידי הסדרתי הראשון של יצרן אירופאי, ובאותה השנה גם את ה-Vision S 500 Plug-In Hybrid, מכונית הפאר הראשונה שהציעה "100 קילומטרים בשלושה ליטרים" הודות להנעה החשמלית שלה. שנה מאוחר יותר החלה מרצדס לייצר את ה-A-Class E-CELL החשמלית עם טווח נסיעה של 200 קילומטרים.

המחקר בתאי-מימן מתחילת שנות השבעים הבשיל בתחילת שנות התשעים ובשנת 1994 הציגה מרצדס את הרכב הראשון המונע במנוע תאי-מימן שכונה NECAR (New Electric Car). בשנת 2002 כבר יוצרו דגמי A-Class F-CELL מונעי תאי-מימן ובשנת 2004 היה בידי מרצדס הצי הגדול בעולם של רכבים בעלי מנועי תאי-מימן.

תחום נוסף שבו מרצדס מחדשת ומובילה את תעשיית הרכב הוא תחום הנהיגה האוטונומית (Autonomous Driving). את החזון של מרצדס בתחום זה ניתן היה לראות במסגרת תערוכת עם רכב התצוגה F015 המרהיב שהוצג לראשונה לא בתערוכת רכב אלא, כראוי לו, בתערוכת CES בלאס-ווגאס. למרצדס יש דגמים אוטונומיים מוכחים כמו ה-S500 INTELLIGENT DRIVE שכבר הראה יכולות נהיגה אוטונומית לאורך קילומטרים רבים, אך חשוב לציין שחלק גדול מהיכולות של דגמים אלו כבר מוטמעות בדגמים סדרתיים של מרצדס כמו ה-S-Class וה-E-Class החדשה: מערכות בטיחות אקטיביות, זיהוי הולכי רגל, פסי הכוונה ותמרורים, קישוריות לרכבים אחרים ולתשתיות, שמירה על נתיב, עקיבה אחר רכב אחר ומאפיינים רבים אחרים שמקרבים את עולם הרכב יותר מאי-פעם לעידן הנהיגה האוטונומית.

לראות קדימה

 

החדשנות הזו והפיתוחים הטכנולוגיים הרבים של מרצדס הם תוצאה של החלטה אסטרטגית אחת – לראות קדימה. להסתכל אל העתיד, לנתחו ולהבין מה הן המגמות המרכזיות שמובילות את העולם אליו, והעתיד הוא ללא ספק עתיד דיגיטלי.

"כל המגמות המרכזיות בתעשיית הרכב מונעות על ידי דיגטיזציה ומטרתנו היא להיות יצרן הרכב המוביל והחדשני ביותר גם ככל הנוגע לטכנולוגיות דיגיטליות" אמר יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר דיטר זטשה לפני מספר חודשים. במרצדס מתייחסים לדיגיטיזציה כמהפכה התעשייתית הרביעית ומכנים אותה Industrie 4.0. הכוונה היא לשינוי מהותי במסגרתו כל שרשרת הערך בתחום הרכב הופכת להיות מקושרת ובזמן אמיתי, החל בתכנון וכלה בשיווק ובשירות ללקוחות. המוטיב המרכזי במהפכה הרביעית הזו היא חיבור בין העולמות הוירטואלי והפיסי, שבהקשרים אחרים מכונה גם האינטרנט של הדברים (IoT).

במהפכה התעשייתית הראשונה במאה ה-18 עברו לייצור המוני, במהפכה השנייה שהחלה בסוף המאה ה-19 החלו להשתמש בחשמל ובמהפכה השלישית בשנות השישים והשבעים החלה תהליך של אוטומציה ושימוש בטכנולוגיות מחשבים. היום, אנשים, מחשבים, מכונות ותהליכים תעשייתיים מקושרים ועובדים יחד.

ילידי המילניום החדש, אלו שנולדו אל תוך עולם דיגיטלי ומקושר, נקראים בשפת אנשי השיווק Digital Natives. כזו בדיוק היא מרצדס E-Class החדשה שמדגימה באופן מעורר הערכה את המוכנות של מרצדס לעידן ה-IoT.

ה-E-Class החדשה מרושתת בחיישנים, רדאר ומצלמות שאוספים מידע על כל סביבותיה ומאפשרים את פעולתן של מערכות הבטיחות והנהיגה הסמי-אוטונומית שלה. זוהי מכונית הסלון האינטליגנטית ביותר עם יכולות נהיגה סמי-אוטונומית (באמצעות בקרת שיוט אקטיבית ושמירה על נתיב הנסיעה למשל), היא מסוגלת לעקוף לבד, לנסוע מבלי שהנהג יגע בגלגל ההגה, לעקוב אחרי הרכב מלפנים, לזהות רמזורים, תמרורים והולכי רגל, ואף להחנות ולצאת ממקומות חניה כאשר הנהג נמצא מחוץ לרכב באמצעות הטלפון החכם.

אבל הדיגיטליות של ה-E-Class חורגת הרבה מעבר לתכונות הרכב עצמו. כבר בתכנון וייצור דגם זה הוכנסו לשימוש כלים רבים מתוך ה-Smart Factory של מרצדס. התכנון נעשה באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה (Augmented Reality), תכנון הייצור נעשה באמצעות Virtual Assembly שמדמה את התקנת החלקים עצמם, כל גורמי הייצור מחוברים ברשת של 50,000 כתובות IP שונות (87 מערכות ייצור, 2,400 רובוטים ו-42 טכנולוגיות ייצור שונות), וחלק ממשימות ההרכבה מתבצע באמצעות שיתוף פעולה בין רובוטים לאנשים.

זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני אבל זה לא הכול. יש עוד מגון רחב של טכנולוגיות מתקדמות שמרצדס עושה בהן שימוש לתכנון ולייצור כמו מדפסות תלת-ממד, הרחבת היכולות האנושיות (Human Augmentation) למשל באמצעות שליטה ברובוטים בעזרת טבלט (InCarRob) וטכנולוגיית בינה מלאכותית דרכה הרובוט יכול ללמוד כיצד לבצע פעולות שונות לאחר שהוא "צופה" בהדגמה של עובד אנושי. זה נשמע כמו העתיד, אצל מרצדס זהו ההווה.

לפני 130 שנים המציאה מרצדס את המכונית, ועד היום היא ממשיכה בפעילות אינטנסיבית של מחקר ופיתוח, וממציאה מחדש לא רק את המכונית אלא את תעשיית הרכב כולה.

כתבות נוספות

הכי טוב בעיצוב הבית
Total Design – הכי טוב בעיצוב הבית
מאת: רווית הררי
Stronger Than Time
שבוע האופנה בברלין
שבוע האופנה בברלין
מאת: סיון פניני | תצלומים: Mercedes-Benz Fashion Week Berlin
מכונת נהיגה
כתב: חנן גולןתצלומים: מרצדס