מנוע החדשנות


השאיפה לאקזיט מהיר עדיין כאן, אבל יותר ויותר סטארט-אפים וחברות היי-טק ישראליות שואפים לגדול ולהפוך ל"חד-קרן" – חברה בעלת שווי של למעלה ממיליארד דולרים. איך עושים זאת? חדשנות היא המפתח

 

"האהבה להמצאה לא פוסקת לעולם" היה המוטו של קרל בנץ, אחד ממייסדי מרצדס-בנץ, ואותה אהבה ממשיכה להוביל את מרצדס עד היום, 130 שנה מאוחר יותר. בשנת 1886 רשם בנץ את פטנט מספר 37435 על ה-Motorwagen בעלת שלושה גלגלים ומנוע אחורי בעל בוכנה אחת שנחשבת כיום למכונית הראשונה. בכך הוא סימן את הולדתה של תעשיית הרכב, ומאז ועד היום מרצדס מובילה את התעשייה הזו באמצעות חתירה בלתי פוסקת לחדשנות.

לפני כשנה זכתה מרצדס בפרס "המותג החדשני ביותר בעשור האחרון" מטעם מכון CAM (Center of Automotive Management" ופירמת הייעוץ PwC הודות ל-578 חידושים טכנולוגיים מתוכם 183 ראשונים בעולם. פרס זה מצטרף לעשרות פרסים ותארים נוספים של מרצדס בתחום החדשנות, שמבססים את מעמדה כחברה החדשנית ביותר בתעשיית הרכב.

כ-19,000 עובדים מועסקים במחלקות המחקר והפיתוח בשל מרצדס בכל רחבי העולם וכשבוחנים את המורשת של מרצדס זה כלל לא מפתיע שכן המובילות הטכנולוגית שלה מתבטאת בלמעלה מ-80,000 בקשות לרישום פטנטים שהוגשו על ידה, 14,000 מתוכם הוגשו לרשם הפטנטים הגרמני במהלך העשור האחרון לבדו. זאת ועוד, מרצדס מובילה בבקשות לרישום פטנטים לא רק בתעשיית הרכב אלא בגרמניה כולה, נתון מרשים מאד בהתחשב בכמות חברות הטכנולוגיה המתקדמות שיש בגרמניה.

להסתכל לאחור

 

לאורך השנים תרמה מרצדס מאות חידושים בתחומים רבים שהפכו לאחר מכן לסטנדרט בתעשיית הרכב ומרבית המכוניות שאנו נוסעים בהן כיום משלבות טכנולוגיות שפותחו או שיושמו לראשונה על ידי מרצדס. הסיבה היא שבמרצדס לא עוסקים רק בשיפור דגמי המכוניות של החברה, אלא גם בחיזוי העתיד ובהתאמת המכוניות שלה למציאות המשתנה.

היריעה קצרה מלמנות את כל החידושים בתחומי העיצוב, המכניקה, הבטיחות וההנעה האלטרנטיבית שבאו מבית היוצר של מרצדס. כדי לסבר את האוזן אפשר להזכיר את המנוע הראשון בעל ארבעה שסתומים לצילינדר משנת 1910, שימוש במגדשי-על כבר משנת 1921, הדגם הסדרתי הראשון בעל ארבעה מתלים עצמאיים (מרצדס 170 משנת 1931), מכונית הנוסעים הראשונה בעלת מנוע דיזל (260D משנת 1936), הדגם הסדרתי הראשון עם מנוע ארבע פעימות והזרקת בנזין ישירה ב-1954, מנוע הטורבו-דיזל הראשון משנת 1977, הזרקת מסילה משותפת משנת 1997 ועוד חידושים רבים.

העיצוב האל-זמני של מכוניות מרצדס תרם לא רק לחברה אלא גם השפיע על לא מעט יצרנים אחרים. ניתן כמובן להזכיר את ה-300SL האלמותית, אבל גם את ה-SLK משנת 1996, הרודסטר הראשונה בעלת גג מתכת מתקפל חשמלית, או את מרצדס CLS משנת 2005 שיצרה קטגוריה חדשה של מכוניות קופה בעלות ארבע דלתות.

וכמובן תחום הבטיחות שבו מובילה מרצדס עשרות שנים מאז 1939, השנה בה החלו מחקרי בטיחות בחברה בהנהגתו של המהנדס Bela Barenyi. מרצדס חידשה והכניסה לשימוש את אזורי הריסוק, היתה הראשונה להתקין מערכת ABS בדגם סדרתי בשנת 1978 ושלוש שנים לאחר מכן הראשונה להציע כרית אוויר בדגם סדרתי, פיתחה את מערכת ה-ESP שהוצעה בדגמיה כבר בשנת 1995, את מערכת PRE-SAFE המהפכנית ומערכות בטיחות נוספות כמו DISTRONIC PLUS ו-ATTENTION ASSIST. מרבית הפיתוחים הללו שנראו עתידניים בזמנם הפכו כאמור לסטנדרט בתעשיית הרכב ותורמים לבטחון של כולנו.

מרצדס מובילה גם בפיתוח טכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות, תחום בו היא פעילה עוד מתחילת המאה העשרים. כבר בשנת 1902 פותח בחברה מנוע היברידי שהחל משנת 1906 הוצע לקהל הרחב תחת השם Mercedes Mixte ובהמשך הורחב וכלל גם גרסאות חשמליות מונעות סוללה שנקראו Mercedes Electrique.

בשנות השישים החלה דעת הקהל העולמית לדון בהשפעות פליטת מזהמים מכלי רכב, דבר שגרם למרצדס להתחיל לבחון שימוש בדלקים אלטרנטיביים. מתחילת שנות השבעים החלה החברה לבצע ניסויים בגז טבעי, ובאמצע שנות השבעים כבר היו ברשותה מספר רכבי מבחן המונעים בגז טבעי, במתנול ואפילו במימן. מתחילת שנות התשעים החל המרצדס לבחון שימוש בביו-דיזל ובאותן שנים החלה בפיתוח מנועי תאי-מימן.

בשנת 1969 חזרה החברה לבחון מנועים היברידיים וחשמליים. דגם ניסוי מנוע בחשמל פותח כבר בשנת 1972 ובשנת 1980 הציגה מרצדס מנגנון להחלפת סוללה ברכב חשמלי בדומה לזה שהופעל על ידי חברת Better Place עשרות שנים מאוחר יותר. בשנת 2009 הציגה מרצדס את ה-S 400 HYBRID, הדגם ההיברידי הסדרתי הראשון של יצרן אירופאי, ובאותה השנה גם את ה-Vision S 500 Plug-In Hybrid, מכונית הפאר הראשונה שהציעה "100 קילומטרים בשלושה ליטרים" הודות להנעה החשמלית שלה. שנה מאוחר יותר החלה מרצדס לייצר את ה-A-Class E-CELL החשמלית עם טווח נסיעה של 200 קילומטרים.

המחקר בתאי-מימן מתחילת שנות השבעים הבשיל בתחילת שנות התשעים ובשנת 1994 הציגה מרצדס את הרכב הראשון המונע במנוע תאי-מימן שכונה NECAR (New Electric Car). בשנת 2002 כבר יוצרו דגמי A-Class F-CELL מונעי תאי-מימן ובשנת 2004 היה בידי מרצדס הצי הגדול בעולם של רכבים בעלי מנועי תאי-מימן.

תחום נוסף שבו מרצדס מחדשת ומובילה את תעשיית הרכב הוא תחום הנהיגה האוטונומית (Autonomous Driving). את החזון של מרצדס בתחום זה ניתן היה לראות במסגרת תערוכת עם רכב התצוגה F015 המרהיב שהוצג לראשונה לא בתערוכת רכב אלא, כראוי לו, בתערוכת CES בלאס-ווגאס. למרצדס יש דגמים אוטונומיים מוכחים כמו ה-S500 INTELLIGENT DRIVE שכבר הראה יכולות נהיגה אוטונומית לאורך קילומטרים רבים, אך חשוב לציין שחלק גדול מהיכולות של דגמים אלו כבר מוטמעות בדגמים סדרתיים של מרצדס כמו ה-S-Class וה-E-Class החדשה: מערכות בטיחות אקטיביות, זיהוי הולכי רגל, פסי הכוונה ותמרורים, קישוריות לרכבים אחרים ולתשתיות, שמירה על נתיב, עקיבה אחר רכב אחר ומאפיינים רבים אחרים שמקרבים את עולם הרכב יותר מאי-פעם לעידן הנהיגה האוטונומית.

לראות קדימה

 

החדשנות הזו והפיתוחים הטכנולוגיים הרבים של מרצדס הם תוצאה של החלטה אסטרטגית אחת – לראות קדימה. להסתכל אל העתיד, לנתחו ולהבין מה הן המגמות המרכזיות שמובילות את העולם אליו, והעתיד הוא ללא ספק עתיד דיגיטלי.

"כל המגמות המרכזיות בתעשיית הרכב מונעות על ידי דיגטיזציה ומטרתנו היא להיות יצרן הרכב המוביל והחדשני ביותר גם ככל הנוגע לטכנולוגיות דיגיטליות" אמר יו"ר מועצת המנהלים של דיימלר דיטר זטשה לפני מספר חודשים. במרצדס מתייחסים לדיגיטיזציה כמהפכה התעשייתית הרביעית ומכנים אותה Industrie 4.0. הכוונה היא לשינוי מהותי במסגרתו כל שרשרת הערך בתחום הרכב הופכת להיות מקושרת ובזמן אמיתי, החל בתכנון וכלה בשיווק ובשירות ללקוחות. המוטיב המרכזי במהפכה הרביעית הזו היא חיבור בין העולמות הוירטואלי והפיסי, שבהקשרים אחרים מכונה גם האינטרנט של הדברים (IoT).

במהפכה התעשייתית הראשונה במאה ה-18 עברו לייצור המוני, במהפכה השנייה שהחלה בסוף המאה ה-19 החלו להשתמש בחשמל ובמהפכה השלישית בשנות השישים והשבעים החלה תהליך של אוטומציה ושימוש בטכנולוגיות מחשבים. היום, אנשים, מחשבים, מכונות ותהליכים תעשייתיים מקושרים ועובדים יחד.

ילידי המילניום החדש, אלו שנולדו אל תוך עולם דיגיטלי ומקושר, נקראים בשפת אנשי השיווק Digital Natives. כזו בדיוק היא מרצדס E-Class החדשה שמדגימה באופן מעורר הערכה את המוכנות של מרצדס לעידן ה-IoT.

ה-E-Class החדשה מרושתת בחיישנים, רדאר ומצלמות שאוספים מידע על כל סביבותיה ומאפשרים את פעולתן של מערכות הבטיחות והנהיגה הסמי-אוטונומית שלה. זוהי מכונית הסלון האינטליגנטית ביותר עם יכולות נהיגה סמי-אוטונומית (באמצעות בקרת שיוט אקטיבית ושמירה על נתיב הנסיעה למשל), היא מסוגלת לעקוף לבד, לנסוע מבלי שהנהג יגע בגלגל ההגה, לעקוב אחרי הרכב מלפנים, לזהות רמזורים, תמרורים והולכי רגל, ואף להחנות ולצאת ממקומות חניה כאשר הנהג נמצא מחוץ לרכב באמצעות הטלפון החכם.

אבל הדיגיטליות של ה-E-Class חורגת הרבה מעבר לתכונות הרכב עצמו. כבר בתכנון וייצור דגם זה הוכנסו לשימוש כלים רבים מתוך ה-Smart Factory של מרצדס. התכנון נעשה באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה (Augmented Reality), תכנון הייצור נעשה באמצעות Virtual Assembly שמדמה את התקנת החלקים עצמם, כל גורמי הייצור מחוברים ברשת של 50,000 כתובות IP שונות (87 מערכות ייצור, 2,400 רובוטים ו-42 טכנולוגיות ייצור שונות), וחלק ממשימות ההרכבה מתבצע באמצעות שיתוף פעולה בין רובוטים לאנשים.

זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני אבל זה לא הכול. יש עוד מגון רחב של טכנולוגיות מתקדמות שמרצדס עושה בהן שימוש לתכנון ולייצור כמו מדפסות תלת-ממד, הרחבת היכולות האנושיות (Human Augmentation) למשל באמצעות שליטה ברובוטים בעזרת טבלט (InCarRob) וטכנולוגיית בינה מלאכותית דרכה הרובוט יכול ללמוד כיצד לבצע פעולות שונות לאחר שהוא "צופה" בהדגמה של עובד אנושי. זה נשמע כמו העתיד, אצל מרצדס זהו ההווה.

לפני 130 שנים המציאה מרצדס את המכונית, ועד היום היא ממשיכה בפעילות אינטנסיבית של מחקר ופיתוח, וממציאה מחדש לא רק את המכונית אלא את תעשיית הרכב כולה.

כתבות נוספות

חדשנות בתיירות
כתבה: יוליה פריליק-ניבתצלומים: Pixabay. כרמל תיירות. MEDRAFT עומר בריקמן
מרצדס והעיר הגדולה - שבוע האופנה בניו-יורק
מרצדס והעיר הגדולה – שבוע האופנה בניו-יורק
מאת: סיון פניני תצלומים: Getty Images For Mercedes-Benz
כנגד כל הסיכויים
כתבה: יוליה פריליק-ניבתצלומים: יח"צ. שרון רואש.Wikimedia
אם חשבתם שגולף נועד ליחידי סגולה, אתם טועים – משחק גולף נפוץ הרבה יותר, ועולם הגולף רחב עד מאד. למעשה, 65 מיליון שחקני גולף הרשומים במועדוני גולף בעולם, מוכיחים שזהו הספורט הפעיל ביותר בעולם כיום. אז לכל חובבי הגולף, הנה חמישה אתרי גולף מומלצים שכל חובב או מקצוען שואף להגיע אליהם, מה"מכה של מגרשי הגולף" ועד לאתר מספר 1 בסין שחקני גולף נלהבים אינם מחפשים מגרש גולף במהלך החופשה שלהם, אלא גולף הוא החופשה שלהם. אם אתם מוכנים לבזבז לא מעט ירוקים כדי לבלות חופשה על כרי דשא ירוקים, בהמשך הדברים תמצאו חמישה אתרי גולף מהמובילים בעולם. מלבד מגרשי גולף איכותיים, הם מציעים מעטפת כוללת של מלונות מפוארים, ספא מפנק ושאר שירותים ברמה גבוהה ואף יוקרתית. משחק גולף הוא הדרך להצטרף ל-65 מיליון שחקני גולף רשומים ברחבי העולם, והוא הספורט הפעיל ביותר מבחינת אנשים שפעילים בו. "גולף הוא דרך חיים", אומר בארי שקד יושב ראש איגוד הגוף הישראלי על עולם הגולף, "והוא מתאים לאנשים מגיל חמש עד גיל 105 כי מה שמשנה זו הטכניקה (ריכוז, יציבה, תנועה ועוד). ברגע שתפסת את הטכניקה, מכה אחת נטולת מאמץ והכדור הקטן עף בקלילות למרחק של 200-150 מטר ואף 300 מטר אצל המקצוענים". כמה מילים על גולף במגרש גולף תקני יש 18 אזורים ברמות קושי שונות, ובכל אזור יש גומה (Hole) שאליה צריך לחבוט לתוכה את הכדור הלבן. גודלו הסטנדרטי של המגרש נע בין 5,900 מטר רבוע ל-6,400 מטר רבוע ומשחק ממוצע נמשך כארבע שעות וחצי. לרוב ככל שהמגרש גדול יותר, כן הוא נחשב יוקרתי יותר ומצריך שימוש בעגלות גולף ובנושאי כלים. ההתקדמות במשחק היא מגומה לגומה תוך כדי ניסיון לחבוט בכדור כמה שפחות. משטחי הדשא במגרש גולף מחולקים לשני סוגים: האזור המטופח (Fairway) מכוסה דשא גזום היטב ונוח למשחק, והאזור הלא מטופח (Rough) שאינו גזום היטב והמשחק בו קשה יותר. לאורך המסלול ישנם מכשולים (Bunker) שונים כברכות, גבעות ומכשולי חול. כדי להתגבר על המכשול, על השחקן לחבוט בעצמה ולהסתכן ביציאת הכדור מהמסלול ובקנס בחבטות נוספות. בארי שקד מסביר שיש כמה טורנירים עולמיים נחשבים בעולם, ובהם US Open, Masters שתמיד נערך באתר אוגוסטה בג'ורג'יה, British Open שנערך מדי פעם באנגליה ומדי פעם בסקוטלנד ו-PGA. אחד הדברים המייחדים את הגולף הוא הקשר ההדוק בין גולף לעסקים. אמרה ידועה בארצות הברית היא (בתרגום חופשי): במקום ללכת לראיון עבודה, קנה מקלות גולף ולך להתאמן. אז אם אתם רוצים להצטרף לעולם הגולף, הנה חמישה מועדוני גולף ואתרי משחק שכדאי לכם להכיר. 1. Pebble Beach, קליפורניה הייחוד: "המֶכָה של המֶכָה של מגרשי הגולף", מכנה אותו בארי שקד והוא יודע על מה הוא מדבר – מגרש גולף מדהים שנמצא על שפת האוקיינוס. האתר זוכה להיות מדורג ראשון ברשימות מכובדות, כמו למשל זו של Golf Digest, ויתרה מזאת, הוא מצליח לשמור על רמה גבוהה על אף הכתרים הנקשרים לראשו. היסטוריה: הוקם ב-1919, מארח טורנירים חשובים, דוגמת ה-US Open וה-PGA. ת"ז: ארבעה מגרשי גולף מחודשים, לודג' מפאר, מלון ואתר לינה נוסף פזורים במרחב העצום שלחופי האוקיינוס, יש בו ספא, מסעדות ואפשרויות בילוי נוספות שמכונות בעגת שחקני הגולף "הגומה ה-19". מוטו: כל שחקן גולף חייב לשחק פעם לפחות אחת בחייו ב- Pebble Beachואין זמן מתאים יותר מעכשי. אינטרנט: www.pebblebeach.com 2. St. Andrews , סקוטלנד הייחוד: כמו ענפי ספורט לא מעטים, גם הגולף הומצא באי הבריטי, ובמגרש הישן בסנט אנדרוז החלו לשחק גולף כבר לפני 600 שנה. במידה רבה קבעו המגרשים בסנט אנדרוז את החוקים, את המבנה, את מספר הגומות הנוכחי (18 אם תהיתם) ועוד. היסטוריה: 600 שנה של ניסוי וטעייה הן קילומטרז' מכובד. פה התפתחו תרבות הגולף, החוקים, בעלי התפקידים השונים (למשל נושא הכלים – Caddie) וכל תרבות הבילוי שמסביב למשחק. בעבר אסר המלך הסקוטי ג'יימס השני לשחק גולף בטענה שהוא מסיח את דעתם של הצעירים מאימוני חץ וקשת. האיסור החזיק מעמד עד שהגיע המלך ג'יימס השישי, שדווקא אהב לשחק גולף. בסנט אנדרוז הומצאו חוקים רבים, ובהם 18 הגומות שנחשבות עד היום מגרש תקני. ת"ז: שבעה מגרשי גולף (שישה מהם עם 18 גומות) לחוף הים, שמרכיבים יחד את מתחם הגולף הגדול ביותר באירופה, אקדמיה לגולף וחנות. עיירה בשם St. Andrews נמצאת ממש בסמוך, ובה אפשר לישון, לאכול ולבלות. כל המגרשים נחשבים ציבוריים, דהיינו פתוחים לכל שחקן גולף באשר הוא. מוטו: St. Andrews היא הבית של הגולף, ובו מתייחסים ברצינות להנאה. אינטרנט: www.standrews.org.uk 3. Mauna Kea Golf Course, הוואי הייחוד: הנוף המקיף את מגרש הגולף באי הגדול בהוואי פשוט מרהיב. מדובר באתר משובח שמציע לשחקניו את הנוף המרשים ביותר שאפשר לדמיין ושילוב אולטימטיבי בין תחביב לנופש. היסטוריה: הושק ב-1964 והיה למגרש הגולף הראשון בהוואי. המגרש מנצל את המבנה הטופוגרפי הטבעי, ומשלב כרי דשא, עצים וכמובן את הים. ת"ז: מגרש גולף מטופח, שני בתי מלון מפוארים, אקדמיה לגולף והכול חלק מאתר נופש בשם Prince Resort. מוטו: פה נמצא החור היפה ביותר בעולם אינטרנט: www.princeresortshawaii.com 4. Spring City Golf & Lake Resort , סין הייחוד: כמו בדברים אחרים, הסינים מדביקים פערים ומתייצבים בשורה הראשונה בעולם גם בבניית אתרי גולף מרשימים. אחד מהם הוא האתרSpring City לשפת האגם Yang Zong Hai ובין גבעות מוריקות. היסטוריה: הוקם ב-1998 כמענה לתיירים חובבי גולף, מתוך הבנה שגולף הוא אבן שואבת לתיירים אמידים שמוכנים לשלם לא מעט בעבור חופשה, בייחוד ביעד שמזג האוויר בו נוח. ת"ז: באתר שנהנה ממזג אוויר אביבי כל השנה יש מלבד מגרשי גולף מקצועיים גם יותר ממאתיים סוגי חדרים ברמות שונות, מסעדות, ספא, אקדמיה לגולף ועוד. מוטו: האתר מספר אחת בסין. גן עדן אסייתי לגולף. אינטרנט: www.springcityresort.com 5. Augusta, ג'ורג'יה הייחוד: האתר הבלתי מושג. אתר גולף יוקרתי וסגור לקהל הרחב, ורק חברים רשומים, שמשלמים הון תועפות וצריכים לעמוד במבחני קבלה מחמירים – יכולים לשחק על כרי הדשא הנחשקים האלו. מארח את תחרות המאסטרס היוקרתית מדי שנה. טייגר וודס וג'ק ניקלאוס נחשבים לשיאני התחרות. היסטוריה: הוקם בשנת 1934 על ידי שחקן הגולף האגדי בובי ג'ונס (השיאים שהוא קבע לא נשברו עד היום). המועדון התפרסם בזכות התעקשותו שלא לפתוח את שעריו לנשים, מדיניות בה נקט עד לשנת 2012 כשקיבל כחברה הראשונה את קונדוליסה רייס. שלוש מאות החברים בו (הרשימה כמובן סודית) משלמים 25-50 אלף דולר בשנה רק בשביל הזכות להיות חבר. ת"ז: מסביב לאתר, במרחק נסיעה קצר, יש בתי מלון רבים בדרגות שונות וכן מסעדות ואתרי בילוי, אולם גולת הכותרת היא המגרש המפורסם והיוקרתי, שרק מתי מעטים זוכים לשחק בו. מוטו: אתה לא יכול להתקבל כחבר, אולי תוכל לקבל הזמנה להתארח למשחק. אינטרנט: www.augusta.com מועדון גולף געש מרצדס בנץ ישראל מעניקה במהלך שנת 2012 חסות שנתית למועדון הגולף בגעש. שיתוף פעולה זה תואם את מדיניות חברת מרצדס המזוהה עם משחק הגולף ומקיים מזה למעלה מעשרים שנים את טורניר Mercedes Trophy. במסגרת החסות, נציג ישראלי ראשון יבחר מטעם המועדון וייצג את ישראל בתחרות השנתית בשטוטגרט. מועדון הגולף געש הוקם בשנת 1999 על מנת שיהיה מגרש גולף בישראל גם במרכז הארץ. במועדון מגרש של תשע גומות ו-18 טייז, וייחודו הוא באווירת מועדון אמיתית שפונה לקשת רחבה של קהלים ונותנת להם תחושה של שייכות למועדון. כנותנת החסות למועדון הגוךף בגעש, מרצדס בנץ ישראל מזמינה את לקוחותיה לקבל מידע על המשחק ממדריכים מקצועיים ומנוסים, וליהנות משעורי גולף אישיים באווירה נעימה וייחודית. אתם מוזמנים ליצור קשר עם נציג המכירות שלכם לתאום הדרכה אישית במתנה.
הכדור הוא עגול, עם גומות