חדשנות בתיירות


לטייל וירטואלית מהחדר במלון, לשכור ולהשכיר דירות ב-airbnb, לקבל המלצות מחברים און-ליין, וכמובן להעלות תמונות וסרטונים של טיול לרשתות החברתיות – ענף התיירות משנה את פניו, והמטיילים מרוויחים מהמהפכה הדיגיטלית

 

השפע עצום ומקורות המידע אדירים, אז איך רותמים את כל אלו לקבלת החלטות נכונה ומתאימה לחופשה הבאה? בענף התיירות סוכנויות הנסיעות הוותיקות, המציעות שירותי תיירות מסורתיים, מתמודדות עם תחרות בלתי פוסקת מכיוונן של חברות קטנות ומיזמים דיגיטליים. סדרי העולם בתיירות (לא רק, אבל בזה נעסוק הפעם) משתנים וכבר אין אפיק אחד ויחיד שדרכו מזמינים טיסה, מלון, וגם רכב ואטרקציות. אולי לנו, כצרכנים, מדובר בסוג של "כאב ראש" כי האחריות לגורלנו עוברת לידיים שלנו, אולם אין ספק שבמבחן הכיס – לעומת העבר – ההוזלה ניכרת והידע שלנו התרחב לאין שיעור. זמינות המידע בכל הערוצים מאפשרת לכל אחד לעבור את כל השלבים ישירות, ללא מתווכים. עם המגמות הקוראות תיגר על הסדר הישן בענף התיירות נמנים: שימוש ברשתות חברתיות, חכמת ההמונים, תיירות שיתופית, וירטואליות, וירליות וכן התמקצעות ומיקוד (ספציפיקציה).

"אנחנו מזהים מגמות רבות, חלקן סותרות זו את זו, בעולם התיירות העולמי העכשווי", אומרת עומר פלום, מנכ"ל MEDRAFT טיולי טבע ואתגר, "מצד אחד אתה רוצה להיות מטייל עצמאי, ומצד שני אתה חושש וחסר בטחון. מצד אחד אתה רוצה מידע רב ככל האפשר, אך מצד שני, בשלב מסוים זה מבלבל ועליך לפנות למקור מידע מצומצם. מצד אחד הרצון להיות מיוחד, מצד שני אתה מתבסס על מידע שנצבר על ידי רבים לפניך, וכך הלאה".

"השאיפה לחדשנות היא שמובילה אותנו לצאת אל מחוץ לביצה התיירותית המוכרת. אנחנו מתמידים בחשיפת המטייל הישראלי ליעדים שלא היו נגישים עבורו בעבר, הן מבחינת טיסה ישירה והן מבחינת מחיר ומידע מבוסס", אומר יגאל אבני, מנכ"ל כרמל תיירות, "כך העלינו על המפה יעדים כמו זנזיבר, סיישל וקילימנג'רו, והורדנו את המחירים אליהם בחמישים אחוזים. מלבד זה, הוספנו שורה של טיולי נושא. זו מגמה חדשנית, שמיועדת לקהל ממוקד אשר מעוניין בחוויה ברורה ומוגדרת, למשל טיולי מוזיקה בהדרכת מומחה תוכן".

אמור לי מי חבריך ואומר לך לאן לטוס

 

שימוש ברשתות חברתיות – בני דור המילניום, המכונים גם דור ה-Y, הם הצרכנים הראשיים בזירה הזאת. מי שנולדו בשנים 2000-1980 והיום הם כבני 36-16 מחוברים טכנולוגית, חיים ונושמים בטבעיות את הכלים והערוצים הדיגיטליים (פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב וגם בלוגים). הם גם בעלי תרבות צריכה מפותחת ונהנתנית לעומת הדור שקדם להם. אנחנו מקבלים מידע על החופשה זמן רב לפני ההזמנה, אולי אפילו לפני שחשבנו בכלל לצאת לחופשה. לעתים מספיקה רק תמונה אטרקטיבית מיעד נחשק או דיון של חברים – אמיתיים או וירטואלים – שאנחנו מחשיבים את דעתם כדי לטעת בנו את הרעיון ליעד הבא. הביטוי הרלוונטי ביותר לשימוש ברשתות החברתיות הוא "אש בשדה קוצים", לטוב ולרע. מצד אחד כך נחשפים ליעדים חדשים, ומצד אחר אתר נופש סודי יכול להיות ויראלי ולאבד מקסמו.

התבססות על חוכמת ההמונים – "בתיירות אנחנו מזהים מגמה הולכת וגוברת של הסתמכות על דעתם של אחרים, הדבר מכונה חוכמת ההמונים", אומר פלום, "עם זאת, ככל שמוצר התיירות מורכב, כך מתקיים יחס ישר בין המורכבות לקרבה לממליץ. ליעד אתגרי נידח ולא מתויר לא נסתמך רק על מידע ברשתות החברתיות למשל, אלא נדאג לקבל מידע מחברים קרובים ומביני עניין או ממומחים. יש לזכור שגם ממליצים בפייסבוק או באתרים כמו TripAdvisor אינם נטולי אינטרסים. ויש לזכור שיש שרלטנים רבים בתחום התיירות, שרוצים לגזור את הקופון שלהם בדרך".

מבחינת צבירת המידע, בעבר ראשית הזמנו כרטיסים, ורק לאחר מכן התחלנו לתכנן מה לעשות ביעד. כיום אנחנו משווים מחירים, צופים בתמונות מהיעד הנחשק, מתייעצים עם משפחה ועם חברים בכל הפלטפורמות, קוראים דירוגי גולשים וחוות דעת וכדומה, ורק לאחר מכן מזמינים. "חכמת ההמונים באה לידי ביטוי באתרי דירוג וחוות דעת, דוגמת Booking.com ו-"TripAdvisor, אומר אבני, "זה תופס מקום נרחב יותר ויותר בעולם התיירות העולמי, ומטיילים כבר לא מסתכלים על הדירוג הרשמי של המלון, אלא חשוב להם מה כתבו על המלון ומה הציון שלו באתרים הנחשבים. מדובר במנגנון אמין כי רק אם הזמנת דרך האתר ואתה משתמש רשום, אתה יכול לחוות דעה, אז הרוב אותנטי ומידתי".

"אתה כבר לא תלך למקום שאין עליו Reviews" אומרת שלומית יפת-ביאליק, מחברת סדרת מדריכי הנסיעות "המשפחה המטיילת", "הצורך שלנו בדירוגים ובחוות דעת נהיה מכריע בבחירות שלנו בטיול ולפניו. אתה נהנה מהניסיון של האחרים. אולם גם לזה יש צד זוהר פחות. כך למשל בילוי ב-Escape room מדורג כאטרקציה הראשונה בפריז, הרבה לפני מגדל האייפל, שער הניצחון ושאר האתרים האייקונים. לפיכך – בעיני על כל פנים – עלינו לשמור על סקרנות טבעית ועל ביקורתיות ולקבל את המלצות ההמון בעירבון מוגבל".

יש מגוון רב של דוגמאות לכלים חדשניים שבהם באה לידי ביטוי חוכמת ההמונים. למשל אפליקציית Cool Cousin שזכתה בפרס במסגרת וועידת Futurism.com לחדשנות בתיירות של עיריית תל אביב-יפו בשיתוף משרד התיירות. האפליקציה מסייעת לתיירים לגלות את האנשים הכי מגניבים ודומים להם בכל עיר ולקבל את רשימת ההמלצות שלהם.היא מקשרת בין תיירים לתושבים על פי פרופיל משתמש (גיל, תחומי עניין ועוד).

אפליקציה בשם Bossee נמצאת כעת בשלבי פיתוח מתקדמים. אופיר רפאל, מייסד ומנכ"ל החברה, מספר כי מדובר במיזם לתיירות העסקית. "גילינו שאיש עסקים מגיע לשלושה ימים לעיר לטובת עסקיו, ורוב יומו מלא פגישות עסקיות, אולם בכל זאת יש לו כמה שעות פנויות. רוב אנשי העסקים אוכלים במלון ונמצאים בחדר, בעיקר בשל חוסר מידע על האטרקציות המובילות. אנחנו מציעים סיורי קונספט עם נהג צמוד, רכב ומומחה תוכן ייעודי. בעזרת כל אלו יוכל איש העסקים לחוות את העיר בזמן קצר. כרגע פיתחונו עם עיריית תל אביב-יפו עשרה סיורים בתחומים שונים, כמו ספורט, אוכל, סטייל, תרבות, יין וכדומה. בעתיד נתרחב לערים נוספות. לעיריות יש אינטרס לספק פתרונות בילוי לתיירות שכבר ממילא נמצאים בתחומן", מסביר רפאל.

יערה משעולי ושי פלג, ייסדו את אפליקציית OMGwhen, אפליקציה המאתרת בחינם אירועים ופעילויות לפי תחום עניין, זמן ומיקום בכל העולם. בזכות טכנולוגיה המבוססת על בינה מלאכותית, האפליקציה מאתרת אירועים כמו מסיבות, הצגות, הופעות, תערוכות, ר צאות, אירועים לילדים מעשרות אתרים, רשתות חברתיות, מוסדות תרבות ומדריכים מקוונים. באופן דומה, רשת מלונות מטיילים www.travelhotels.co.il הישראלית מחברת בין מקום לינה ובין אטרקציות וחוויות טיול שמתבססות על התנסות של מטיילים קודמים והמלצותיהם.

תיירות בעידן הדיגיטלי

 

ויראליות – במציאות שאנו חיים בה הכול מיידי ועכשווי. הנוכחות של גולשים ברשתות החברתיות והפעילות הפומבית שלהם בערוצים אלו מייצרות הזדמנויות אדירות בפני חברות תיירות. החברות צריכות ליצור סביבה אישית וידידותית שתסייע לגולשים לשתף ולחלוק מידע שיהיה חלק מהחלטת הצרכן, ולשיתוף הזה יש כוח עצום. "המידיות של שיתוף החוויות מדהימה", אומרת יפת-ביאליק. "זרמו הרבה מים בנהר מאז ערבי השקופיות של ההורים שלנו, דרך אלבומי התמונות שנפתחו שבועות אחרי הטיול עד תיעוד ושיתוף און-ליין בזמן הטיול ממש. החברים שלך, בכל הפלטפורמות, שותפים לחוויות שלך בטיול, וזה לגמרי משנה את פניו". כל מה שאתם משתפים בפייסבוק, בגוגל+, בלינקדאין, באינסטגרם, בטוויטר, ביוטיוב ובפליקר ייראה מיד לכל מי שנמצא במעגלים החברתיים והעסקיים שלכם, ואם זה יהיה מספיק מפתה, זה כבר יעשה את העבודה עבור האתר, האטרקציה או היעד.

וירטואליות – היום כבר לא צריך להסתמך על סוכן הנסיעות ועל המלצותיו, וירטואליות מאפשרת לנו לדעת לא רק איך החדר במלון נראה אלא איך הרחוב, השכונה, החוף והעיר שבה שהוא ממוקם בה נראים. אנחנו יכולים לחוות את השהות שם מהכיסא מול המחשב בבית, וככל שיתפתחו מוצרי מציאות מדומה, כן נוכל להיחשף לעוד ועוד רבדים בחוויה. האתגר הניצב בפני חברות התיירות הוא לייצר עבור הלקוחות שלהם סיפור שכדאי לשתף אותו. "כולם רוצים להרגיש את המיוחדות, לא רוצים להיות חלק מעדר, מאוטובוס שלם, מקבוצה הטרוגנית. כל אחד רוצה להיות ייחודי, לגלות חוויות חדשות וכמובן – שיוכל לספר על זה", אומר פלום. לכן חשוב לחברות ולמותגי תיירות להתמקד במאפיינים הייחודיים שלהם: סגנון, שירות, עיצוב, אווירה ועוד. החברות מעודדות אותנו הצרכנים לשתף את הסיפור, את הסרטונים ואת התמונות, כיוון שאין כמו מידע אותנטי חיובי שמתפשט מהר בזמן אמת כדי לשרת את האינטרס שלהן.

רשת Marriott למשל פיתחה עם חברה שמייצרת חוויות וירטואליות (Virtual Reality) את שירות Vroom, שמאפשר לאנשים לגלות ולחוות אתרים אקזוטיים ברחבי העולם מתוך חדר המלון שלהם. בעזרת הטכנולוגיה הזאת תוכלו לשוטט ברחובות בייג'ין, לטפס על הר בצ'ילה או לטייל לאורך חוף האבנים השחורות בהוואי באיכות מדהימה, שמאפשרת לחוות את המסע. לקוח של הרשת שנמצא למשל בניו יורק יוכל לקבל הצצה ראליסטית לכל אחד מאתרי הנופש שבבעלות הרשת בעולם. מדובר לגמרי במימוש פנטזיה, יצירת חוויה וטיזר לחופשה הבאה.

בעזרת אפליקציית booksonmap תוכלו לטייל בעקבות מסלולים מרתקים, פיזית או ווירטואלית, בכל מקום בעולם תוך כדי חיבור לציטוטים מספרים ישירות למקומות במפה שהם התרחשו בהם. כך אפשר למשל לטייל באנגליה בעקבות ספריו של שייקספיר או לבחור במגוון מסלולים אחרים בעקבות סופרים, ספרים ומקומות.

ניווט – כל משתתפי הכתבה ציינו את חשיבות מהפכת הניווט. "הניווט יצר שינוי משמעותי ביכולת שלנו לטייל בעולם, במיוחד עבור המטייל העצמאי", אומרת יפת-ביאליק, "מעבר העניין הטכני הנגיש, מדובר בממד פסיכולוגי שמספק ביטחון והרגשת מסוגלות. עד לפני שנתיים-שלוש אנשים עוד הצטיידו במכשיר GPS או במפות, אך עם כניסת תוכנות ניווט כמו Waze השתנו כללי המשחק. קל לנו לסמוך על Waze, ואפילו להעדיף אותו משלטים וממפות מודפסות". יפת-ביאליק מספרת שאמנם עדיין היא כותבת מדריכי טיול מודפסים, אך היא דואגת לשלב בהם את אפשרות הניווט: "בכל כתובת שמובאת בספר שילבתי QR-CODE לסריקה בעזרת הסמרטפון או הטבלט עם חיבור ל-Waze או למפות של גוגל. לא צריך להקליד כתובת אלא רק לסרוק ולנסוע. לרוב זה גם מוביל לחניה הקרובה ביותר לאטרקציה ולא רק ליעד עצמו. זה מנגיש את כל הטיול ועושה אותו לחוויה אחרת לגמרי".

_ע_ש_£_ש_ץ_ƒ 8 _ק_ף_____ץ_¬ _ס_¬_ש_ש_¿_ץ_¬ _¬___ץ___פ 3

גם בחברת MEDRAFT פיתחו מוצר שעונה על המגמה הזאת בדיוק: MEDRAFT GPS בא לתת מענה למטיילים שאינם רוצים לצאת ליעד אקזוטי בקבוצה מאורגנת, אך בכל זאת רוצים לקבל את כל הפרטים הקטנים הידועים ליודעי דבר. "אנחנו מעניקים את כל הידע שיש לנו בחברה – בתי מלון, טיפים, אטרקציות, מפגשים עם מקומיים, מסעדות לא מתוירות ועוד – במכשיר ייחודי שלוקחים לטיול. המכשיר מזהה איפה אתה מטייל ומקפיץ את המידע הרלוונטי. כך אפשר לטייל באינטימיות עם מידע מבוסס", מסביר פלום.

תיירות שיתופית – רבים מציינים גם את התיירות השיתופית כעניין חדשני. בראש בתחום הזה צועדת כמובן airbnb המאפשרת לכל אחד ואחת להשכיר את הדירה או את החדר שלו לתיירים, ובכך לעשות את חוויית השהייה זולה, ובעיקר אותנטית, המאפשרת לחיות "כמו המקומיים". בנשימה אחת אפשר לציין גם את Uber, את Eatwith ואת Funzing (שני האחרונים הם מיזמים ישראליים שפרצו בגדול גם לחו"ל). מלבד הפן הכלכלי, אפשר לומר כי מדובר במגמה שבמרכזה נמצא החיפוש אחרי החוויה האותנטית. מעניין ומסקרן הרבה יותר להתארח בדירה של תושבים מאשר לישון בחדר "סטרילי" בבית מלון, שנראה כמו כל חדר בכל בית מלון בכל יעד בעולם; מרתק לאכול בסלון או במטבח של בשלן מקומי בטוקיו או בסאו פאולו, לפטפט על החיים, לשתף ולהקשיב, יותר מאשר לאכול במסעדה סטנדרטית; נחמד לחוות פעילות "מחוץ לקופסה" כמו סיור גרפיטי מחתרתי, שיעור סמבה או סיבוב מבושם בפאבים לא תיירותיים יותר מאשר ללכת למוזאון הלאומי. עם זאת, אומר אבני "עדיין הממסד התיירותי אינו יודע איך לעכל את כל הנושא של תיירות שיתופית ואיך – אם בכלל – לאמץ אותה לטובתו".

_ע_ש_£_ש_ץ_ƒ 8 _ק_ף_____ץ_¬ _ס_¬_ש_ש_¿_ץ_¬ _¬___ץ___פ 1