המפלצת מהגיהנום הירוק


מרצדס AMG GT R החדשה בילתה חלק ניכר מזמן הפיתוח שלה ב- Nordschleife האגדי, וזה השתלם לה ובגדול

 

"Those who say that the Nordschleife is not dangerous, they are simply not driving fast enough" Jackie Stewart

מספיק לאזכר את השם נורבורגרינג (Nürburgring) בכדי להאיץ את קצב פעימות ליבם של חובבי נהיגה וספורט מוטורי. המסלול המפורסם בצפון-מערב גרמניה היא המכה של חובבי הנהיגה, וגולת הכותרת שלו היא ההקפה הצפונית המוכרת בשם נורדשלייפה (Nordschleife), או בשמה השגור עוד יותר שטבע ג'קי סטיוארט – הגיהנום הירוק.

בנייתו של הנורבורגרינג החלה בשנת 1925, בין היתר כדי לתמוך בכלכלה ולהתמודד עם האבטלה הגבוהה באזור הרי האייפל. הבנייה ארכה כשנתיים, עלתה כ-40 מיליון דולר במונחים של ימינו ולקחו בה חלק כ-2,500 פועלים. המסלול, באורך כולל של כ-28 קילומטרים ועם 172 פניות ועיקולים, חולק לארבעה חלקים: ה- Nordschleife, Südschleife, Betonschleife וה- Zielschleif ונועד לשמש למרוצים מסוגים שונים.

טקס הפתיחה נערך ב-18 בחודש יוני 1927, ויום לאחר מכן נערך בו לעיני 85,000 צופים מרוץ המכוניות הראשון אותו ניצח רודולף קרקצ'יולה – מאחורי ההגה של מרצדס כמובן . במהלך שנות השלושים של המאה שעברה נערכו בנורבורגרינג מרוצים רבים וביניהם מרוצי גרנד-פרי שנשלטו על ידי קבוצת "חיצי הכסף" של מרצדס. המסלול נסגר בשנת 1939 ונותר סגור לאורך מלחמת העולם השנייה ונפתח מחדש רק עם סיומה.

לאורך השנים, חלקים מהמסלול נזנחו או הוסבו (בשנת 1939 נערך המרוץ האחרון לאורך כל המסלול), וה- Nordschleife נותר החלק המרכזי בו נערכים מרוצים. אורכו הוא 22.8 קילומטרים, הפרש הגובה בין הנקודה הנמוכה ביותר לזו הגבוהה ביותר במסלול הוא יותר מ-300 מטרים והוא כולל למעלה משבעים פניות. זהו מסלול תובעני מאוד ואפילו מסוכן, התאונה המפורסמת ביותר שהתרחשה בו קרתה במרוץ פורמולה 1 בשנת 1976 כאשר מכוניתו של ניקי לאודה התרסקה ועלתה באש. בעקבות תאונה זו הועברו מרוצי הפורמולה 1 בגרמניה למסלול בהוקנהיים והפורמולה 1 זנחה את הנורבורגרינג עד שנת 1984.

כיום נערכים ב- Nordschleife מרוצים שונים ובהם מרוצי DTM ומרוצים שונים של ארגון הנהגים הגרמני ADAC. בעת שמתקיימים מרוצים או שמתצבעות עבודות תחזוקה המסלול נסגר, אך ביומיום הוא משמש גם ככביש ציבורי שניתן לשלם אגרה ולנהוג בו – בחלקים ממנו יש אף הגבלת מהירות ולאורך כל המסלול אסור לעקוף מימין, ממש כמו בכביש רגיל.

מרצדס שוב עושה היסטוריה

למרצדס יש כאמור היסטוריה ארוכה ועשירה של הישגים ונצחונות בגיהנום הירוק, ועתה היא עושה זאת שוב. מרצדס AMG GT R החדשה קבעה בתחילת השנה שיא מסלול חדש למכונית כביש סדרתית בעלת הנעה אחורית – 7:10.9 דקות בלבד.
ה-GT R היא התוספת האחרונה להיצע מכוניות הקצה מסדרת AMG GT והיא משלבת בין הביצועים והיכולות הדינמיות של מכונית המרוץ AMG GT3 לבין השימושיות ויכולת הנהיגה בכביש ציבורי של ה-AMG GT. פיתוחה נעשה מתוך מחשבה על מסלול המרוצים, וכאמור מהנדסי מרצדס ו-AMG בילו איתה ב- Nordschleifeבמהלך הפיתוח והקשר בין המכונית למסלול המפורסם מתבטא בין השאר גם בצבע החדש איתו היא מוצעת – AMG green hell magno.

כמו לאחיותיה, ל-AMG GT R מנוע מרכזי ותיבת הילוכים שמותקנת מאחור. אלו מאפשרים חלוקת משקל של 52.7:47.3 שיחד עם מרכז הכובד הנמוך מתרגמים להתנהגות כביש מעולה ואחיזת כביש גבוהה מאוד. היא מצויידת במנוע V8 בי-טורבו בנפח ארבעה ליטרים עם הזרקת בנזין ישירה ו-585 כוחות סוס שמקנה לה את יחס המשקל/כוח המוביל בסגמנט של 2.66 ק"ג בלבד לכוח סוס.

חלק מרכזי בחידוד היכולות של ה-GT R קשור לאווירודינמיות ותחום זה נבחן תחילה בסימולציות מחשב ולאחר מכן במנהרת רוח. על מנת להפחית את מקדם הגרר ואת כוחות העילוי ובאותה העת להזרים אוויר שיקרר את המכלולים הנמצאים מאחור, ה-GT R זכתה לחבילה אווירודינמית מקיפה שכוללת בין השאר חצאיות, בתי גלגלים בעלי ציפוי מיוחד, אלמנט אווירודינמי אקטיבי מתחת לרצפת הרכב, פתחי אוויר אקטיביים ואלמנטים נוספים, חלקם סמויים מן העין אך יעילים מאוד. עיצוב בתי הגלגלים שונה מעט על מנת שיוכלו לאכלס צמיגים וחישוקים גדולים יותר (Michelin Pilot Sport Cup 275/35 ZR 19 מלפנים ו-325/30 ZR 20 מאחור), וה-GT R גם רחבה מה-GT ב-46 מ"מ מלפנים ו-57 מ"מ מאחור.

מערכת המתלים תוכננה מחדש לביצועים גבוהים, בין השאר חלק גדול ממערכת המתלים עשויה מאלומיניום, מוט הייצוב האחורי עבה יותר מאשר ב-GT וחלול על מנת לחסוך במשקל, וכל מערכת המתלים ניתנת לכיוונון אינדיבידואלי בהתאם להעדפות הנהג. ה-GT R מצויידת במערת המתלים האדפטיבית AMG RIDE CONTROL ובמערכת AMG DYNAMIC SELECT לבחירת מצבי נהיגה – המצב המומלץ לנהיגה בנורבורגרינג הוא Sport, מצב Sport Plus מתאים למסלולים שטוחים ואחידים יותר כמו זה שבהוקנהיים.

מכונית הקצה הזו היא תצוגת תכלית טכנולוגית של ממש ומי שמתעניין יכול לצלול אל המפרט הטכני שלה ולנבור בנתוני המערכות השונות כמו מערכת ההיגוי האחורי האקטיבי (במהירויות של עד 100 קמ"ש הגלגלים האחוריים מופנים בכיוון מנוגד לאלו של הקדמיים לטובת תגובה מהירה יותר ואילו מעל 100 קמ"ש הם מופנים באותו כיוון להגברת היציבות), מערכת בקרת האחיזה החדשה AMG TRACTION CONTROL, הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה בסרן האחורי וכמובן המנוע המשודרג שמפיק 75 כוחות סוס יותר מאשר ב-AMG GT S.

השורה התחתונה היא, לדברי מרצדס, שב-AMG GT R הוטמעו יותר טכנולוגיות מעולם המרוצים מאשר כל דגם אחר חוקי לכביש של מרצדס או AMG אי-פעם. התוצאות בשטח, או בכביש ליתר דיוק, הוכיחו שהמאמץ לא היה לשווא ועם ההקפה המהירה ביותר למכונית סדרתית בעלת הנעה אחורית, ה-AMG GT R החדשה בהחלט הרוויחה את הכינוי שכבר ניתן לה –Beast of the Green Hell.

כתבות נוספות

משקיעים בחוויות
דרך השטח
כתב: חנן גולןתצלומים: גלעד ארצי תצלום קימל בגלבוע דרור כץ
לילה מטורף במוזיאון
כתב: שי רוזנפלד תצלומים: מרצדס
מרצדס A Class החדשה
מאת: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס