כיום, כמעט מחצית מכלי הרכב שנמכרים הם בתצורת רכב פנאי או SUV. המעבר של הלקוחות להעדיף רכבים כאלה היא חדשה יחסית בהיסטוריה של תעשיית הרכב ומקורותיה ברכבי השטח הקשוחים של פעם. עד סוף המאה העשרים, כמעט ולא היו ג'יפים יוקרתיים ועבור מי שחיפש את השילוב בין יוקרה לבין יכולות שטח האופציות בשוק הרכב היו בודדות. למרצדס היה חלק מרכזי בתהליך של הפיכת רכבי השטח הקשוחים לג'יפים יוקרתיים ועד היום דגמי ה-SUV של מרצדס ממשיכים להוביל ולהיות מרכבי השטח הנחשקים ביותר.
המקור של כל רכבי השטח שאנו מכירים כיום מגיע מרכבים שפותחו למטרות צבאיות או לשימוש חקלאי. בעלי חוות, חקלאים וגם אנשי צבא הבינו שיש צורך ברכבים קשוחים שיכולים לנוע בתוואי שטח קשים וצורך זה הביא לפיתוח של רכבי שטח כמו מרצדס G, לנדרובר סדרה 1 (דיפנדר), טויוטה לנד קרוזר וכמובן ג'יפ וויליס.
לכל הדגמים המוקדמים הללו היו מאפיינים משותפים שהפכו אותם לרכבי שטח בעלי כושר עבירות גבוה. שלדת סולם חסונה ומערך מתלים עמיד, מערכת הנעה כפולה שהעבירה את כוח המנוע לשני הסרנים, תיבת גיר עם יחס העברה נמוך ותא נוסעים ספרטני שיכל לעמוד בתנאי שטח קשים אפשרו לרכבים הללו לנסוע בדרכים קשות, בבוץ, בשלג, בחול או על אזור סלעי, ולהביא את החקלאי או צוות הסיור לעומק השטח.
ההצלחה של רכבי השטח הללו הביאה לפיתוח של גרסאות "אזרחיות" ושל דגמים שאפשרו נסיעה בשטח אבל הציעו תנאי מחיה טובים יותר לנהג ולנוסעים. בין דגמי ה-SUV הראשונים, החל משנות השלושים של המאה שעברה, ניתן למנות בעיקר דגמים מהשוק האמריקני כמו שברולט סאברבן (1935), אינטרנאשיונל סקאוט (1961), ג'יפ ווגוניר (1963), פורד ברונקו (1965) ושברולט בלייזר (1969). רכבים כאלו אפשרו נסיעה בשטח ובתנאי מזג אוויר קשים תוך כדי שמירה על רמת נוחות גבוהה יותר הודות לתיבות הילוכים אוטומטיות, הגה כוח, מזגן וכיוב'.
מרצדס הייתה מהחברות הראשונות שהחלו לייצר רכבי שטח בהיקפים גדולים. בתחילת שנות השבעים של המאה שעברה, הציע השאה של איראן למרצדס לייצר רכב צבאי בעל יכולת נסיעה בשטח שיוכל לשמש גם אזרחים. מרצדס חברה ליצרנית הרכבים הצבאיים האוסטרית שטייר-דיימלר-פוך ובשנת 1979 יצא לשוק הפיתוח המשותף שלהן: מרצדס G שכונה גם Puch G. הדגם החדש הפך לאמת מידה לרכב שטח קשוח בצבאות רבים וגם הגרסה האזרחית זכתה להצלחה רבה.
במהלך שנות השמונים והתשעים, הפופולריות של רכבי פנאי בשוק האמריקני הלכה וגדלה ומרצדס חיפשה מוצר חדש שיתאים ללקוחותיה האמריקנים. במקביל, מרצדס שקלה להחליף את ה-G והתוצאה הייתה השקת דגם ששינה את שוק הגיפים היוקרתיים: מרצדס ML.
דגם זה שהושק בשנת 1997 הוא בעיני רבים הג'יפ היוקרתי המודרני הראשון שתוכנן לספק יכולות שטח אך באותה העת להיות גם רכב יוקרה מפנק עם רמות גבוהות של נוחות ושל אבזור. במקביל, הוחלט להמשיך ולייצר גם את ה-G הקשוח יותר, לשמר את יכולות השטח שלו ויחד עם זאת להפוך אותו לנוח ולמפואר יותר.
הניסיון הרב שצברה מרצדס בייצור רכבי שטח אפשר לה להטמיע ב-ML טכנולוגיות ייעודיות לשטח כמו מערכת הנעה כפולה 4MATIC, מערכת בקרת משיכה לשטח, תיבת הילוכים עם יחס העברה נמוך ואפילו מערכת בקרת יציבות אלקטרונית, לראשונה ברכב SUV.
רכבי השטח הראשונים היו כאמור רכבי עבודה והעיצוב שלהם היה בהתאם – זוויתי, עם קווים ישרים, לא אווירודינמיים וגם חסרי כל מאפיינים עיצוביים שאינם תועלתניים. כשהחל השיווק של רכבי SUV לקהל הרחב נושא העיצוב הפך לחשוב הרבה יותר ויצרני הרכב החלו להשקיע גם בו ולא רק במכניקה. אם עושים השוואה בין ג'יפים מהעידן הצבאי-חקלאי לבין ג'יפ שטח או רכב פנאי של היום, ההבדל בולט וברור.
יתרה מזאת, כדי לנסוע בראש שקט באמת, כדאי לבחון גם הרחבה של הביטוח ותוספת של סעיפים כמו כיסוי משפטי מורחב, שבר מראות ופנסים, כיסוי לנזקי רעידות אדמה או ביטוח של אביזרים מיוחדים ברכב כמו מערכת שמע איכותית, מנשאמצד אחד, כשמדובר ב-G-Class, מרצדס שימרה את העיצוב האייקוני שלו וניתן לראות בבירור את הדמיון בין ה-G של היום לבין ה-G המקורי משנת 1979. כמובן שעיצוב הרכב אינו זהה והוא נראה כמו רכב שטח יוקרתי ולא כמו רכב צבאי, אבל הקווים הבסיסיים נותרו ללא שינוי.
מהצד השני, עיצוב רבבי השטח השפיע על דגמים רבים של מרצדס שאימצו מאפיינים של ג'יפ שטח כמו גלגלים גדולים, תנוחת ישיבה גבוהה, מרווח גחון ועוד. את כל המאפיינים הללו ניתן היה לראות כבר ב-ML משנת 1997 ובהמשך בדגמים נוספים רבים של מרצדס.
מרצדס G-Class מהשקתו ועד היום הוא רכב שטח בעל מאפיינים בסיסיים וקשוחים שהוטמעו בו לאורך השנים. כמו כן, ב G-Classקיימות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר לנסיעה בשטח כמו נעילות דיפרנציאלים, מערכות אלקטרוניות לבקרת משיכה ומערכות נוספות. כשמרצדס החליטה לייצר רכב שטח יוקרתי, היה ברור שגם ה-ML לא רק יראה כמו ג'יפ שטח, אלא יהיה גם בעל יכולות של אחד כזה.
ה-ML הגיע עם מערכת הנעה כפולה וכך גם רכבי השטח היוקרתיים שבאו אחריו כמו מרצדס GLK ומרצדס GLC. לצד יכולת דינמית בכביש, עיצוב יוקרתי ורמות גבוהות של נוחות ושל אבזור, רכבי ה-SUV של מרצדס אפשרו נסיעה לא רק בשבילים אלא גם בתוואי קשוח יותר וניתן לטייל איתם ולהגיע לעומק השטח. אם אתם שואלים מה ההבדל בין ג'יפ יוקרתי לג'יפ שטח, במקרים רבים ג'יפים יוקרתיים רק נראים כאילו הם יכולים לנסוע בשטח, אצל מרצדס זהו לא המקרה.
היצע רכבי השטח היוקרתיים של מרצדס רחב ומגוון, החל ב-GLA, דרך מרצדס GLC ו-GLE וכלה ב-GLS הגדול וב-G-Class. מרצדס GLC הוא רכב השטח הקומפקטי של מרצדס שהושק בשנת 2015 וזכה להצלחה אדירה. הדגם משלב בין עיצוב מתקדם לבין רמות בטיחות, פאר ונוחות גבוהות, לביצועים מרשימים ובגרסאות ההנעה הכפולה גם ליכולת שטח. ה-GLC מוצע גם בגרסת קופה דינמית בעלת מראה ספורטיבי ויוקרתי.
מרצדס GLE הוא הכינוי שניתן ל-ML החל משנת 2015. מדובר כבר בג'יפ יוקרתי בגודל מלא עם אפשרות לשבעה מושבים וכל המאפיינים והיכולות שהפכו את ה-ML בזמנו לרב-מכר ולאמת מידה בפלח רכבי השטח היוקרתיים. גם דגם זה מוצע בגרסת קופה מסוגננת.
לבסוף, ישנו כמובן את דגם מרצדס G-Class האגדי שגם היום, 46 שנים לאחר שנחשף לראשונה, מוכיח שהוא חזק יותר מהזמן וממשיך להיות ג'יפ השטח היוקרתי הנחשק ביותר בעל כושר עבירות חסר פשרות. ה-G הנוכחי הוא המתקדם ביותר אי-פעם עם מאפיינים יוצאי דופן ויחידות הנעה חזקות, גם בגרסת AMG בעלת ביצועים מדהימים ובגרסה החשמלית פורצת הדרך שלו.
לסיכום, ההיסטוריה של פלח רכבי השטח היוקרתיים הולכת יד ביד עם ההיסטוריה של מרצדס החל ב-G-Wagon משנת 1979, דרך מרצדס ML המהפכני ועד לרכבי הפנאי היוקרתיים של מרצדס כיום. כאשר נוסעים בג'יפ יוקרתי של מרצדס, ניתן ליהנות מחוויה אולטימטיבית שמורכבת ממורשת רכבי היוקרה של מרצדס יחד עם המסורת המפוארת של החברה בתחומי השטח והעבירות.