האם אתם יודעים מי רשם פטנט על המכונית הראשונה בהיסטוריה? מי היצרנית הראשונה שהחלה במבחני ריסוק והמציאה את אזורי הריסוק במרכב (Crumple Zones)? מי פיתחה את מערכות ה-ABS וה-ESP? התשובה לכל השאלות הללו היא "מרצדס-בנץ".
משנת 1886, השנה בה הציג קרל בנץ את ה-Motorwagen המכונית הראשונה, ועד היום, מרצדס מובילה את החדשנות בעולם הרכב. כמובן שהעולם היום שונה מאוד מזה של סוף המאה התשע עשרה ודרישות הרכבים של היום מציבות אתגרים חדשים בפני יצרניות הרכב. אולם, למרצדס יש את התשובות לאתגרים הללו והיא ממשיכה להיות חברת הרכב החדשנית ביותר. כיצד אם כן מרצדס משפיעה על עתיד התחבורה? כל התשובות בהמשך הכתבה.
עד לפני כמה שנים, רכב חשמלי היה חיזיון נדיר, אבל היום המעבר להנעה חשמלית נראה ברור לכולנו. משבר האקלים, החור באוזון, הדאגה לעתיד הסביבה והרצון להפחית פליטת מזהמים מתחבורה, כל אלו הביאו לכך שתעשיית הרכב שינתה כיוון ואימצה את ההנעה החשמלית. מרצדס הייתה שם כבר הרבה לפני כולם.
כבר ב-1906 היו למרצדס מספר דגמים בעלי הנעה חשמלית אבל כמו כל ענף הרכב, החברה עברה להנעה במנועי בעירה פנימית. מתחילת שנות התשעים, כתוצאה משילוב של גורמים (משבר הדלק, חקיקה סביבתית בארה"ב ועוד) חזרה מרצדס לפתח יחידות הנעה חשמליות והשקיעה הון עתק במחקר ובפיתוח של תחום זה. בשנת 2021 חתם חבר המנהלים של החברה על התחייבות להשקעה של יותר מ-60 מיליארד אירו בהנעה חשמלית עד לשנת 2026.
בשנת 2016 השיקה מרצדס את משפחת דגמי EQ החשמליים שהלכה והתרחבה לאורך השנים, וכיום כוללת מגוון רחב של דגמים ובתוכם EQA, EQB, EQC, EQE ו-EQS . כמו כן, דגם ה Class- G -החשמלי הממזג בין הסגנון האייקוני של דגמי ה G לבין מאפייני עיצוב מודרניים. דגמים אלו בעלי בידול עיצובי ומערכות הנעה חשמליות זכו להצלחה רבה והציבו רף חדש של עיצוב אווירודינמי, ביצועים וטווח נסיעה למכוניות חשמליות. בבסיס ההתפתחות הזו עומד חזון Ambition 2039 של החברה ששואף ליצור צי שלם של רכבים נטולי פליטת מזהמים עד שנת 2039.
בדיוק כמו הנעה חשמלית, נהיגה אוטונומית פרצה לחיינו רק בעשורים האחרונים. החלום פשוט - מכונית ללא נהג שתדע להביא אתכם אל היעד בנוחות ובבטיחות באופן עצמאי, או אוטונומי. גם במקרה הזה, מרצדס הייתה שם כבר מההתחלה וממשיכה להוביל את התחום גם כיום.
כבר באמצע שנות השמונים של המאה שעברה החלה מרצדס לפתח ולבחון אבות טיפוס של מוכניות שיכלו להאיץ, לבלום ולנהוג ללא התערבות של נהג אנושי. השנים חלפו וטכנולוגיות חדשות כמו חיישנים, מצלמות, מערכות רדאר וכמובן מחשבים מתקדמים ומהירים יותר, הפכו את החזון למציאות. מרצדס הייתה יצרנית הרכב הראשונה שזכתה לאישור נהיגה אוטונומית דרגה 3 בארה"ב ודגמי החברה המצוידים במערכת הנהיגה האוטונומית DRIVE PILOT מורשים לנסוע אוטונומית בקליפורניה, בנבאדה, בגרמניה ובמקומות נוספים בעולם. ממש בימים אלו מבצעת מרצדס מבחנים לנהיגה אוטונומית שלב 4 בנהיגה אורבנית – יצרנית הרכב הראשונה בעולם שזכתה לאישור לבצע מבחנים כאלו בדרכים ציבוריות.
נהיגה אוטונומית היא אתגר טכנולוגי אדיר שמרצדס תורמת לו באופן ניכר, אבל לטכנולוגיה זו יש גם היבטים רגולטוריים שאינם תלויים בה. במקומות שונים בעולם ניתן כבר היום לנסוע במונית ללא נהג או לתת לדגמים של מרצדס לנסוע לבדם בתנאים מסוימים. כמו במקרים רבים אחרים, גם טכנולוגיה זו תבשיל עוד ותחלחל ליותר ויותר מקומות ואוכלוסיות.
חדשנות במרצדס אינה מוגבלת ליחידות הנעה או למערכות בטיחות וסיוע לנהג. מרצדס חידשה ומחדשת בכל היבט של הרכבים שלה: בנוחות, בקישוריות, בחומרים ובטכניקות הייצור, בעיצוב ועוד. תחום שבו החדשנות של מרצדס ניכרת במיוחד הוא בסביבת הנהג שעברה מהפכה של ממש בשנים האחרונות עם המעבר לממשק דיגיטלי.
סביבת הנהג ותא הנוסעים של כל מרצדס מכילים כמות עצומה של טכנולוגיה פורצת דרך. מספיק להתבונן בלוח מחוונים דיגיטלי, במסך מולטימדיה או במערכת תאורת אווירה דינמית כדי להבין איזו דרך עשו תאי הנוסעים וסביבות הנהג מבחינה טכנולוגית בשנים האחרונות.
למעשה, כל מכונית מרצדס חדישה היא מערכת טכנולוגית ממוחשבת ומרושתת שהמערכות השונות בה יודעות "לדבר" האחת עם השנייה. למשל, מערכת תאורת אווירה יודעת ליצור אפקטים וויזואליים תוך סנכרון עם מערכת השמע, המושבים יודעים לשנות את התמיכה בהתאם לתנאי הדרך ולמהירות, מערכת הניווט מתחשבת במצב התנועה וכמובן שכל מערכות הבטיחות פועלות בהתאם למספר הנוסעים ברכב ולמתרחש מסביבו.
ישנן אינספור דוגמאות לחדשנות במרצדס של תאי הנוסעים, החל במערכות לטיהור ובישום האוויר, דרך ממשק משתמש עם תפעול קולי בשפה טבעית וכלה בקישוריות ובמערכות מולטימדיה מתקדמות. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לחדשנות של מרצדס בתחומים אלו הוא ה-MBUX Hyperscreen.
בשנת 2021 הציגה מרצדס לראשונה את ה-Hyperscreen, שילוב של שלושה מסכי OLED תחת מעטה זכוכית אחד שיוצרים יחד מסך ברוחב 141 ס"מ שמשתרע על פני כל הדשבורד. המסך פועל על פי עקרון Zero-Layer של מרצדס שמאפשר גישה מהירה וישירה לכל פונקציות הרכב. מסכי המגע המתקדמים הם בעלי משוב הפטי (Haptic Feedback) ועל כל המערכת מנצחת יחידת עיבוד מרכזית בעלת 8 ליבות עם 24 ג'יגה-בייט של זיכרון RAM. בהרבה מכוניות יש הרבה מסכי מגע, אף אחד מהם הוא לא ה-MBUX Hyperscreen של מרצדס.
מרצדס מעסיקה עשרות אלפי מהנדסים ואנשי מחקר ופיתוח ומגישה בקשות לרישום של כאלפיים פטנטים מדי שנה! המשמעות היא שחדשנות במרצדס היא חלק מה-DNA ושלא משנה כמה המכוניות שלה יהיו טובות ומתקדמות, החברה תמשיך לחדש ולהמציא ללא הפסקה.
מרצדס 2025 ממשיכה להתרכז בתחומי ההנעה החשמלית, הנהיגה האוטונומית והדיגיטיזציה ובכל התחומים הללו צפויים חידושים נוספים רבים כבר בזמן הקרוב. בכל הנודע להנעה חשמלית, מרצדס מפתחת סוגים חדשים של סוללות וטכנולוגיות טעינה חדישות וזאת במטרה להציע רכבים חשמליים עם טווחי נסיעה ארוכים במיוחד וזמני טעינה קצרים במיוחד. כבר בשנת 2022 הציגה החברה את רכב הקונספט מרצדס Vision EQXX עם טווח נסיעה של 1,000 קילומטרים וטכנולוגיות אלו מגיעות לדגמים הסדרתיים שלה.
בתחום הנהיגה האוטונומית מרצדס מובילה ותמשיך להוביל הודות למערכת ה-DRIVE PILOT המתקדמת שלה שממשיכה להשתכלל ולהשתפר. עובדה זו מאפשרת לה לזכות באישור לנהיגה אוטונומית 3 בכבישים ציבוריים כאשר המעבר לשלב הבא, נהיגה אוטונומית שלב 4, הוא רק עניין של זמן. חשוב לציין שכבכר היום ניתן ליהנות מנהיגה סמי-אוטונומית בדגמי מרצדס, למשל בפקקי תנועה או בכבישים מהירים.
גם בתחום ממשק המשתמש מרצדס ממשיכה לפרוץ דרך ומערכת ה-MBUX שלה נמצאת בשיפור מתמיד עם תגובות מהירות יותר, מגוון רחב יותר של אפשרויות תפעול ואינטראקציה עם שאר מערכות הרכב. לפני כמה שנים, מי היה מאמין שאפשר להיכנס לרכב, להגיד "Hello Mercedes" ולבקש מהרכב שישמיע לנו מוסיקה, יפעיל את תוכנת העיסוי במושב או יפתח את החלונות? היום זה כבר כמעט מובן מאליו. השילוב של טכנולוגיות בינה מלאכותית כמו ChatGPT בממשק המשתמש של מרצדס הופך את המכוניות שלה לחכמות הרבה יותר ויוצר חוויית נסיעה חדשנית ונוחה יותר מאי-פעם.
כל השינויים הטכנולוגיים הללו משפיעים על הדרך בה נוהגים ונוסעים, על פונקציות שאפשר לעשות בתוך הרכב וכן תוך כדי נהיגה וגם על רמות הנוחות והבטיחות. זאת ועוד, הם משתלבים גם עם מגמות עולמיות בתחום התחבורה כמו קיימות ודאגה לסביבה (הנעה חשמלית), הפחתת עומס, הגברת הבטיחות וניצול יעיל יותר של זמן (נהיגה אוטונומית) והמשך של אורח החיים הדיגיטלי וכל מה שכרוך בו גם בתוך הרכב (דיגיטיזציה וקישוריות).
החזון של מרצדס לניידות עתידית הוא חזון של רכב חשמלי, אוטונומי ומקושר וניתן לראות את הביטוי שלו ברכבי הקונספט שהחברה מציגה מעת לעת. אבל הטכנולוגיות שמוצגות ברכבי הקונספט הללו, כמו ב-Vision EQXX ואחרים, מוצאות את דרכן מהר מאוד לדגמי מרצדס הסדרתיים. למרצדס היה חזון של מכונית ב-1886 והוא הפך למציאות. מרצדס 2025 הגיעה עם חזון של הנעה חשמלית ושל מערכות בטיחות וסיוע לנהג מתקדמות ואלו הפכו למציאות. באותה המידה, גם חזון תא הנוסעים הדיגיטלי והמקושר של מרצדס התממש וקיים בכל דגם של החברה כיום.
החדשנות של מרצדס החלה לפני 140 שנים כמעט ועיצבה את תעשיית הרכב. היום וביתר שאת, מרצדס נושאת את דגל החדשנות בעולם הרכב ומובילה בתחומים "החמים" ביותר שתעשיית הרכב עוסקת בהם. ברכבי יוקרה של מרצדס העתיד כבר כאן, וזוהי למעשה מהותה של חדשנות.