התחייה


מותג הפאר מייבאך החל כיצרן מנועים לספינות אוויר, המציא את עצמו מחדש כיצרן מכוניות, ובכל פעם שהיה נדמה שזה סופו, הוא קם לתחייה שוב

 

השנה היא 1909 ו-ווילהלם מייבאך, בחליפת בד פשוטה, מוכתמת במעט שמן מנועים, עם סמרטוט מלוכלך בידו, מסתובב בסדנה שלו ויורה פקודות לכל עבר. מייבאך, יחד עם בנו קרל, מייצר מנועים מיוחדים שמיועדים להניע את ספינות האויר הגדולות, הצפלינים. החברה שהם הקימו שייכת כחברת-בת לחברת צפלין, ומייצרת עבורה יחידות כוח מונעות גז ודיזל עבור ספינות-הענק.

מהצפלין למייבאך

Maybach Zeppelin, Markenzeichen

הצפלינים גדשו את השמיים באותה תקופה, והיה ברור לכל מי שעסק במכונאות, שמי שיצליח לייצר מנועים חזקים ואמינים שיעמדו בדרישות של ענף-אווירי זה, יגרוף רווחים נאים. תהליך ייצור המנועים של מייבאך נמשך בדרך זו עד לשנת 1918, השנה בה הסתיימה מלחמת העולם הראשונה. לאחר המלחמה הוטלו הגבלות על ספינות האוויר, ויחד עם המשבר הכלכלי שפקד את גרמניה, ייצור המנועים עבור הצפלינים נעצר.

מייבאך החליט להמציא את עצמו מחדש כיצרן מכוניות. הכיוון היה ברור מלכתחילה – מכוניות יוקרה גדולות בעלות מנוע חזק ותא נוסעים מפואר, והבחירה במרצדס כבסיס לדגם הראשון W1 הייתה טבעית – ראוי לציין שלפני שמייבאך הקים את החברה שלו לייצור מנועי צפלינים הוא שימש כמנהל טכני בחברת דיימלר.

בשנת 1919 בנה מייבאך את הדגם הראשון, אך עדיין לא הציג אותו לקהל הרחב. החשיפה של המייבאך הראשונה שהוצעה ללקוחות, ה-W3, התרחשה שנתיים מאוחר יותר בשנת 1921, במסגרת תערוכת הרכב של ברלין, שהייתה מתערוכות הרכב החשובות ביותר באותה העת.

Maybach Typ W 3, Doppel-Roadster, eine sehr seltene Karosserieform, aus Leichtmetall. Die Karosserie aus Aluminium stellte die Luftschiffbau Zepplin GmbH in Friedrichshafen 1924 her.
הדגם החדש צויד במנוע 5.7 ליטרים עם 70 כוחות סוס, וכמו שאר הדגמים שיבואו אחריו, התאפיין במכסה מנוע מוארך, תא נוסעים גדוש בעור ועץ איכותיים עם מרחב רגליים אין-סופי ורמת נוחות גבוהה במיוחד.

לאורך שנות העשרים והשלושים השיקה מייבאך לא מעט דגמים, בתחילה את ה-W3 ו-W5 במספר גרסאות, לאחר מכן את דגם 12 שזכה לכינוי הודות למנוע 12 צילינדרים, ובהמשך את דגמי ה-Zeppelin ודגמי SW. המכוניות של מייבאך היו מכוניות אקסקלוסיביות ויקרות, ועל פי הערכות כ-1,800 מכוניות מייבאך נבנו לאורך שנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת. אחד הדגמים הבולטים היה ה-SW42 בעל הקימורים הנאים והכנפיים הקדמיות המרשימות. בתקופה זו, סוף שנות השלושים, התמקדה מייבאך בבניית מכוניות קבריולט פתוחות, שהפכו למזוהות איתה. אבל אז הגיעה מלחמת העולם השנייה, וכמו כל מפעלי התעשייה בגרמניה גם מייבאך גוייסה לקחת חלק במאמץ המלחמתי וייצרה מנועים לטנדקי הפנצר והטייגר. לאחר המלחמה פסק ייצור מכוניות מייבאך ובהמשך החברה התמזגה אל תוך דיימלר. דגמי מייבאך הפכו לפריט מבוקש על ידי אספנים, והיה קשה להאמין שמייבאך חדשה תעזוב אי-פעם את שערי המפעל. אבל זה קרה.

מייבאך קם לתחייה

בתערוכת טוקיו בשנת 1997 הציגה מרצדס שני דגמי מייבאך חדשים, והקימה את המותג המפואר לתחייה. המייבאך 57 ומייבאך 62, עם ממד אורך כולל של 5.7 ו-6.2 מטרים בהתאמה, כללו את כל מה שמותג מייבאך אמור להציע. ממדים גדולים ומרחב עצום בתא הנוסעים, מנוע בי-טורבו בתצורת V12 ובנפח 6.0 ליטרים עם 603 כוחות סוס, אבזור ורמות פאר גבוהות, וכמובן, סמל ה-M המיתולוגי של מייבאך.

התגובות הנלהבות להן זכו דגמי התצוגה הביאו לתהליך פיתוח מואץ, ובשנת 2002 הם הוצעו למכירה. המייבאך של שנות האלפיים התאפיינו לא רק בעיצוב מרשים וממדים גדולים, אלא גם בביצועים מרשימים הודות למנוע החזק ובבידוד מוחלט מרעשי הדרך והסביבה. דגמי 57 ו-62 יוצרו בין השנים 2002-2011 אז הוחלט בדיימלר לבחון מחדש את תפקידו של מותג מייבאך בתוך מערך הדגמים של מרצדס ודיימלר. אבל אל חשש, ההיסטוריה הראתה שמייבאך יודע להמציא את עצמו מחדש שוב ושוב, וזה בדיוק מה שקרה בשנת 2014.

מייבאך עושה זאת שוב

אקסקלוסיביות היא שם המשחק. על העובדה שמרצדס S-Class החדשה היא מכונית הפאר הטובה בעולם קשה להתווכח, אבל אם אתם רוצים מכונית מיוחדת עוד יותר, מכונית שהסטטוס שלה שואב מהיסטוריה מפוארת והאקסקלוסיביות שלה אינה  מוטלת בספק, מרצדס-מייבאך S-Class היא המכונית בשבילכם.

היא גדולה יותר מה-S-Class בעלת בסיס הגלגלים הארוך, גם באורך הכולל וגם בבסיס הגלגלים. המשמעות היא שיש שהרבה יותר מקום מאחור. היא חזקה יותר, עם מנוע V12 בי-טורבו עם 530 כוחות סוס בגרסת S 600. היא גם שקטה יותר – עבור היושבים מאחור זוהי מכונית הפאר השקטה בעולם. היריעה קצרה מלפרט את רשימת האבזור הבלתי-נגמרת, אבל כדי לקבל חלק מהתחושה אתם פשוט צריכים לדמיין מחלקה ראשונה במטוס.

ממש לאחרונה החייתה מרצדס-בנץ, תחת המותג החדש מרצדס-מייבאך, גם את ה-Pullman האגדית. הפולמן שהוצגה לראשונה בשנת 1965, חוגגת יובל כלימוזינה האקסקלוסיבית ביותר שיש, ובגלגולה הנוכחי היא מציעה מרחב ופאר שטרם נראו. אורכה של הפולמן החדשה הוא 6.499 מטרים, ועם בסיס גלגלים שמשתרע על פני 4.418 מטרים, ארבעת הנוסעים מאחור נהנים ממרחב ללא גבולות כמעט ומרמות האבזור הגבוהות ביותר שיש.

כשווילהלם מייבאך עבר מייצור מנועים לספינות אוויר לייצור מכוניות, זה מה בדיוק שהוא ראה בעיני רוחו – מכונית שהנוסעים בה ירגישו כאילו הם טסים באוויר. עכשיו, מותג מייבאך קם לתחייה שוב, נותן את שמו המפואר לדגמים היוקרתיים והאקסקלוסיביים ביותר של מרצדס, ומממש את החזון המקורי של מייבאך.

Mercedes-Maybach S 600 (X 222) 2014
Mercedes-Maybach S 600 (X 222) 2014

כתבות נוספות

מרצדס A-Class החדשה
מאת: שי רוזנפלד | תצלומים: מרצדס
ביקור ביקב קסטל
בציר טוב – ביקור ביקב קסטל
מאת: חנן גולן | תצלומים: גלעד ארצי
נסעתי, הזעתי, נהנתי
כתבה: יוליה פריליק-ניבתצלומים: flickr – Chris Ford CC BY-NC-ND 2.0(אספן-קולוראדו). Dr. Blofeld-commonswiki CC-BY-2.0 (מאווי). SLEEK Jamaica (ג'מייקה). Mukul Beach Golf Spa (ניקרגואה)
מסע, אחר – אירועי הנהיגה של AMG ומרצדס
מאת: חנן גולן | תצלומים: מרצדס בנץ