מהפכה 3.0


 מהפכת הניידות האינדיבידואלית עוברת לשלב הבא עם הדור השלישי של smart fortwo, ועכשיו יש גם אח גדול עם מקום לארבעה נוסעים

 

בשנות השבעים החל לחלחל רעיון רדיקלי למוחם של המהנדסים במרצדס-בנץ שהאמינו שמכונית העתיד חייבת להעמיד בסימן שאלה את כל הקונספציות המוכרות ביחס למכוניות. מתוך רעיון זה נבט הקונספט של מכונית אולטרה-קומפקטית באורך של 2.5 מטרים שתתאים לערים הצפופות של המאה ה-21 ולניידות האינדיבידואלית של יושביהן.

בשל דרישות הבטיחות המחמירות של מרצדס-בנץ היה קשה לממש את החזון הזה באותן השנים, ורק בתחילת שנות התשעים הציגה מרצדס אבות טיפוס של מכונית קטנה שכונו Eco Sprinter ו-Eco Speedster וזכו לתגובות נלהבות. בעיית הבטיחות נפתרה על ידי אימוץ של עקרון פשוט – כמו אגוז שקליפתו מגנה על תוכו, כך כלוב ה-tridion הקשיח יגן על תא הנוסעים של המכונית הקטנה החדשה.

בשנת 1989 החל שיתוף פעולה עם חברת השעונים השוויצרית Swatch שהבשיל לכדי מותג smart, בשנת 1997 הוצגה בתערוכת הרכב הבין-לאומית בפרנקפורט ה-smart city coupé, ובאותה השנה עברה smart לבעלות מלאה של דיימלר.

הדור החדש של smart

 

שבעה עשרה שנים מאוחר יותר, smart מציגה את הדור האחרון והשלישי של המכונית הקטנה שלה, והפעם מצטרף גם דגם ארבע-דלתות עם מקום לארבעה נוסעים להיצע (smart forfour דור ראשון יוצר בין השנים 2006-2004).

הדגמים החדשים נאמנים לעקרונות המנחים של smart מימיה הראשונים: ממדים קומפקטיים (אורך כולל של 2.69 מטרים ב-smart fortwo ו- 3.49 מטרים ב-smart forfour), מנוע אחורי, עיצוב חדשני ובולט וניצול מקסימלי של מקום.

גורדון ווגנר, ראש מחלקת העיצוב בדיימלר, סיכם זאת בצורה הטובה ביותר כשאמר: "המשמעות של smart היא עיצוב שהוא FUNctional (משלב פונקציונליות והנאה ח.ג.) וזאת מאחר והמותג מוגדר באמצעות שני קטבים מנוגדים: הלב והשכל. הבסיס העיצובי הוא ברור וטהור, ולכן גם מאוד מתקדם. עכשיו, המאפיינים של smart מגיעים לעידן חדש עם הצללית המוכרת, סרחי העודף הקצרצרים, הקווים הברורים, כלוב ה-tridion והחזית המעודכנת. תמיד קשה לעצב יורש לאייקון עיצובי, אבל זה רק הופך את המשימה למסעירה ומאתגרת יותר".

smart fortwo עברה שדרוג בכל היבט אפשרי, ו-smart forfour החדשה מציעה את כל מה שמזוהה עם המותג, כולל המנוע האחורי, לארבעה נוסעים. שני הדגמים מותאמים בצורה מושלמת לתמרון בעיר הצפופה, ועם רדיוס סיבוב של 6.95 מטרים בלבד ב-fortwo ו-8.65 ב-forfour, אין להם מתחרים כשזה מגיע ליכולת תמרון. גם ניצול חלל תא הנוסעים יעיל במיוחד, ויש שפע של מקום לא רק לנוסעים אלא גם למטען – 260-350 ליטרים ב-fortwo ו-730-975 ב-forfour (מאחורי המושבים הקדמיים).

בפיתוח הדגמים החדשים יושמו גם משובים שהתקבלו מבעלי smart וכך למשל מתגי פתיחת הדלת האחורית המפוצלת ב-smart fortwo עוצבו מחדש, וההגה ניתן כעת לכוונון לגובה ולמרחק. שינוי משמעותי נוסף ב-smart fortwo הוא שלדה חדשה שמספקת נוחות נסיעה גבוהה הרבה יותר מבעבר. נוחות הנסיעה שופרה גם הודות לתיבת הילוכים חדשה – twinmatic כפולת-מצמדים בעלת שישה יחסי העברה והעברות הילוכים חלקות ונעימות.

 מובילים את המהפכה

 

מאז השקת המותג בשנת 1997 נמכרו בכל רחבי העולם למעלה מ-1.7 מיליון מכוניות smart. דגמי smart קוסמים לאינדיבידואליסטים שמעריכים את המקוריות והסגנון שלהם, לא פחות מאשר השימושיות והחסכוניות. אין עוד מכונית שמתאימה לשימוש עירוני, מציעה רמות כאלו של חסכון בדלק, וגם נראית כמו smart ומשדרת אופי ייחודי ומתקדם.

הדגמים החדשים של smart יעילים ובטוחים יותר מאי-פעם, הם גם מרווחים ונוחים יותר מבעבר – ולגבי המראה, תמונה שווה אלף מילים. בקרוב בישראל…

כתבות נוספות

50 עובדות על AMG
כתב: ד"ר חנן גולן תצלומים: גלעד ארצי
המפלצת מהגיהנום הירוק
כתב: חנן גולן תצלומים: מרצדס AMG
הכל זהב - שיחה עם דני פדני
הכל זהב – שיחה עם בני פדני
מאת: חנן גולן | תצלום: יח"צ
מרצדס והעיר הגדולה - שבוע האופנה בניו-יורק
מרצדס והעיר הגדולה – שבוע האופנה בניו-יורק
מאת: סיון פניני תצלומים: Getty Images For Mercedes-Benz