כוכב בים

כוכב הים

אם מדובר בהגשמת חלום ילדות, במשיכה לא מוסברת למרחבים או בהרפתקה חדשה ורטובה, קשה להתעלם מהמשיכה שיש ליאכטה. קטנה כגדולה, בכל יאכטה טמונה הבטחה למסע לארץ אחרת, לנופים זרים ולאתגרים שלא הכרנו. מדריך ליאכטונר שבדרך.

אחר צהריים. בריזה קרירה נושבת על המים, מביאה עמה קרירות מבורכת לחוף אפוי בשמש ים-תיכונית. תחת שמשייה ועם כוס מרטיני ביד אתה עוצם עיניים, ונותן לרוח ללטף את פניך. עם הרוח מגיעים צלילים שאינך מכיר: פעמון מרוחק, חריקות ואוושות, כבלים רוטטים ופעימה רטובה של מנוע ימי. העיניים נפתחות ומולך מעגן – מרינה – שיאכטות רבות עוגנות בה. תורניהן יוצרים חורשת אלומיניום ועץ הנעה בקצב שמוכתב על-ידי הרוח מעל והגלים מתחת – דמיונך מפליג למקומות אחרים.

קשה שלא ליפול בשבי היופי והאסתטיקה של יאכטות. קווים ארוכים והרמוניים, הרבה צבע לבן ובוהק, עולם עשיר של קשרים וחבלול ואפילו קוד לבוש ושפה ייחודיים. כל מה שאנתרופולוג יגדיר "תת-תרבות" בתוך ההוויה הישראלית המיוזעת שלנו. כשלכל אלה מתווספים מסלול הכשרה מיוחד, ותג מחיר (בכסף, זמן ומחוייבות) גבוה – משם הדרך סלולה לעולם של יוקרה ועילית.

וכמו בכל תחום של יוקרה או קלאסיקה אם תרצו, גם ביאכטות יש למסורת ולמורשת משקל של ממש. מקור השם "YACHT" הוא מהולנדית – בעבר הייתה הולנד אחת המעצמות הימיות החזקות. במפתיע, פירוש המילה הוא "ציד" שכן הסירות הקטנות והמהירות האלו שימשו בראשית דרכן להדיפת פולשים ושודדי ים מהחופים העשירים של הולנד, כשהאחרונים ארבו לספינות העמוסות לעייפה בסחורות ואוצרות שהגיעו לממלכה מהמושבות בעולם החדש. עד מהרה שימשו הסירות הזריזות האלו גם נתבים ואנשי מכס ולימים אומצו על-ידי סוחרים עשירים כדי למהר ולהגיע לאניות שלהם לפני שאלו נכנסו לנמלים ולהישג ידם של השלטונות. אבל זה היה רק במאה ה-17 (ב-29 במאי 1660 ליתר דיוק) כשצ'רלס השני מלך אנגליה בחר לשוט ביאכטה מהולנד לאנגליה לשם הכתרתו אחרי מותו של קרומוול– שהיאכטה הפכה לסמל יוקרה. צ'רלס בילה כמעט עשור בגלות, והפך לחובב שיט נלהב. עם חזרתו למלכות הורה על בנייתן של 24 יאכטות מלכותיות. לא עברו שנים רבות עד שפשתה אופנת היאכטות בעילית האנגלית – בעיקר בקרב כל מי שרצה להתקרב למלך – ועד מהרה החלו להתקיים מפגשים ותחרויות שיט. הסצנה האנגלית הצטרפה לזו ההולנדית – הוותיקה והפרגמטית יותר – והם אלו אשר קבעו את אבני היסוד לתרבות היאכטות שאנו מכירים כיום. עם הדעיכה של המפרשיות, והמעבר להנעה בקיטור ומאוחר יותר למנועי בעירה פנימית, הפכו היאכטות בעלות המפרשים לכלי שייט שנועדו להנאה וקיט בלבד. כיום עולם היאכטות מחולק לשניים: מפרשיות ומונעות. המכנה המשותף הוא ייעודן לנופש, פנאי ולפעמים להדרכה.

אז מה היא יאכטה?

לפי הגדרת משרד התחבורה, סירה שאורכה עולה על שבעה מטרים כבר מוגדרת כ"ספינה" אפילו שהיא אינה מצויידת במנוע כלל – להלן "מפרשית". וגם אנו נתייחס לספינות האלו כ"יאכטות" החל מאורך של שבעה מטרים – בעיקר בזכות השימוש שלהן לפנאי. מה שמבחין בין היאכטות הוא אורכן: משבעה מטרים צנועים עד חמישים מטרים או יותר ל"מגה יאכטה" עצומה המסוגלת לחצות אוקיינוסים באדישות, באלגנטיות וברומנטיות.

יאכטות המפרשים נעות לרוב בין אורך של שבעה מטרים ועד לשלושים מטרים לגדולות שבהן. רוב היאכטות יימצאו בטווח של עד 14 מטרים על פני הספקטרום הזה.  היאכטות הבסיסיות ביותר מיועדות לשיט קצר של שעות אחדות. הן אינן מצוידות בתאי שינה אלא רק בתא אכסון קטן יחסית -לציוד ולהגנה בתנאי מזג אוויר קשים.

הקבוצה הבאה לא תהיה ארוכה מעשרה מטרים. יאכטות אלו מיועדות לשיט של יומיים-שלושה ולדילוגים בין מעגנים הקרובים לחוף. חלוקת החלל הבסיסית היא חדר מרכזי, מטבחון וחללים קטנים נוספים לציוד חילוץ, למזון ולאמצעי ניווט. יאכטה כזו מתאימה לשניים עד ארבעה אנשים.

השלב הבא הוא ה"מותניים הרחבים" של עולם הספינות הפרטיות, עם ספינות באורך של עד 14 מטרים. אלו כבר יאכטות בעלות מבנה מתקדם מפני שעליהן לשלב כמה אלמנטים בלתי אפשריים לכאורה: ניהוג קל, הנדסת אנוש טובה, יכולת לשוט ברוח קלה וחלל פנימי מספק. יאכטות כאלו מיוצרות על ידי יצרנים רבים ברחבי העולם ולרבים מהם שיטות ייצור מתקדמות עם שימוש בחומרים מרוכבים. חלל הפנים יכיל לרוב שלושה חדרים, חדר אוכל גדול ומטבחון. כאן תיהנו משירותים וממקלחון מסודרים. צורת היאכטה משתנה מיצרן ליצרן – כל אחד והפילוסופיה שלו – אבל הצורה הנפוצה ביותר היא חזית מחודדת, מותניים רחבים עם תחתית שטוחה וירכתיים קטומות. גם מגוון השידריות משתנה גם הוא ויש כאלו עם שידרית בצורת סנפיר אשר מתכנסת לתוך החלל כשהמים הנסוגים בשפל מותירים את היאכטה על גחונה.

אם יאכטת החלומות שלך באורך של 25 מטרים או יותר, היא תיכנס לקבוצת "יאכטות פאר". שיטות ייצור מודרניות זנחו את העץ והפלדה של פעם לטובת חומרים מרוכבים ועלויות ייצור מופחתות מאוד. זה אפשר ליצרנים לצייד את היאכטות במיטב אביזרי המותרות שיש. בעלי יאכטות כאלו ייהנו מכל הפאר של סוויטה במלון עילית: מיזוג אוויר, טלוויזיה עם לוויין, מערכות ניווט אוטומטיות חכמות, מקררים, מכ"ם ואפילו סונאר לאיתור להקות הדגים החביבות עליכם.

אם מסע מסביב לעולם עושה לכם את זה – ומחלקת התיירים של אל -על לא בשבילכם – נסו יאכטת מירוצים. אלו יאכטות שנועדו לשוט במהירות הרבה ביותר שהרוח וטכנולוגיית המפרשים מסוגלים להניע אותן. הן תהיינה קלות ביותר ובעלות שדרית מיוחדת – ועמוקה – אשר מסוגלת לתת "קונטרה" לאנרגיה העצומה שמפרש גדול מפיק. וכמה מהירה תהיה יאכטת מירוצים? בתנאים הנכונים תוכלו להגיע ל-35 קשרים (שזה 63 קמ"ש) מהירים למדי על פני המים. מאלו יש מגוון של גדלים ותצורות המרשימות שבהן בעלות צוות של יותר מ-15 שייטים והן שטות מסביב לעולם במגוון רחב של תחרויות המסוקרות היטב בתקשורת העולמית.

ללא קשר לסוג ההנעה, היכאטות מחולקות לשלוש משפחות: "מונוהל" – בעלות חלל יחיד ותצורה קלאסית. "קאטאמרן" בעל שני גופי ציפה מחוברים ביניהם, ו"טרימרן" – בעל שלושה גופי ציפה כשהמרכזי שבהן הוא לרוב הגדול ביותר וממנו יצאו התרנים. במרבית המקרים יאכטות הטרימרן הן בעלות ממדים גדולים.

Sea-Star

יש מנוע?

כמעט לכל היאכטות יש מנוע. אלו בעלות המפרש מצוידות לרוב במנוע קטן שתפקידו לעזור להן לצאת ולחזור למעגן ולפעמים מסוגל לסייע במקרה של כשל קטסטרופלי בתורן. אבל במקרה הזה המנוע אינו אמצעי ההנעה העיקרי. מדובר במנועים בעלי הספקים של חמישה עד ארבעים כ"ס בלבד ולאחרונה נתקלנו גם בהנעה חשמלית כדי להיות "ירוקים" עוד יותר. אותם מנועים חשמליים מסוגלים גם לטעון את המצברים כשהמדחפים שלהם מסתובבים מכוח המים בשייט. לאחרונה ראינו גם תצורות "היברידיות" המשלבות הנעת רוחב והנעה במנוע.

יאכטות מנועיות

כמו אלו מהזן המונע רוח, גם היאכטות המנועיות נמדדות לפי אורכן – אולי הן נעדרות רומנטיקה, אבל מצוידות במנועים חזקים אשר משחררים את משיטיהם מתלות בכוחות הטבע. כאמור, החלוקה לקבוצות דומה לזו של המפרשיות: ישנן אלו המיועדות לשיט קצר בן שעות ספורות ואינן מצויידות בתאים פנימיים. הן בעלות חלל פנימי קטן, מטבחון בסיסי ויכולת לקיים שניים עד ארבעה שייטים ליומיים בים. בקצה השני של הסקלה ממוקמות היאכטות בעלות היכולת לקיים צוות במשך שייט ממושך בים הפתוח, כמו מגה יאכטה – מלון צף, ומגביר אגו באורך שעשוי להגיע אף למאה מטרים.

אמצעי ההנעה מתבססים על מנועים ימיים –אם מנועים חיצוניים או כאלו הנסתרים בבטן היאכטה. יש כאלו המונעות במנועי בנזין, ואחרות במנועי דיזל. לא נדיר לפגוש יאכטות גדולות בעלות יותר ממנוע אחד. נדיר יותר לפגוש יכאטות בעלות מנועי סילון (טורבינת גז) – אבל יש גם כאלו.

מגה יאכטה

המונח "מגה יאכטה" הוא מונח חדש יחסית בעולם השיט (שהתיעוד בו רציף כמעט 600 שנים…) אשר בסוף שנות התשעים נהיה מטבע לשון . הוא בא לתאר יאכטה באורך מ-45 מטרים ועד מאה מטרים. אלו שבאורך מאה מטרים מתחרות כבר בספינות הקרוזים המפוארות והעצומות. במגה יאכטה אתם עשויים לפגוש אופנועי-ים, סירות מנוע ואפילו מנחת למסוקים כחלק ממופע העושר. הפנים עשוי להיות מרוהט במיטב הטעם ובהתאם לגודל התקציב – ביאכטות רבות לא נעדר מקומם של ברזים מוזהבים, לוחות שיש כבדים, ברכות שחייה פנימיות ועוד.

כדי להפחית את חשבון ההוצאות של האוליגרך כשאינו משתמש במגה יאכטה נהוג להציעה לצ'רטרים. כך אפשר בעלות שבועית של כמה עשרות או מאות אלפי דולרים (פלוס עלות מזון, דלק, מיסי נמל ועוד) ועוד כעשרים אחוזים טיפים לצוות – לשייט בין סנט טרופז לפוארטו באנוס בסטייל אמתי.

המגה יאכטות הגדולות ביותר הושקו ממש לאחרונה: Eclipse באורך 163.5 מטרים שייכת לרומן אברמוביץ' ובתחילת השנה הושקה ה-Azzam באורך 180 מטרים. ל-Azzam ארבעה מנועים, שניים מהם טורבינות גז, עם הספק משותף של 92 אלף כוחות סוס. הבנייה נמשכה שלוש שנים בלבד במספנה בגרמניה והמחיר (אם אתם מוכרחים לדעת) נסגר על 450 מיליון אירו. מיהו בעל המגה יאכטה הזו? הנסיך הסעודי וואליד איבן טלאל – והקנייה לא כופפה אפילו קלות את חשבון המולטי-מיליארדים שלו…

להצטרף למועדון

הדרך הקצרה והמהירה לצאת לים היא דרך קורס יאכטה שבעה מטרים. רק 12 שעות לימוד, יקנו את המידע הבסיסי ואת הכישורים הראשוניים לצאת לים לבד על יאכטה יומית באורך של שבעה מטרים. המפגשים עוסקים בנושאים של ימאות, מפרשנות, תימרונים עם ובלי מנוע, חוקה ימית, נוהלי חירום ומבחן פנימי. חשוב לציין כי קורס זה אינו מקנה רישיון ממשלתי אך הוא מאפשר בכל זאת להשיט יאכטה קטנה.

רישיון סקיפר הוא כבר רישיון ממשלתי המאפשר השטה של יאכטה עד אורך 24 מטרים. בקורס נלמדים תכנים כמו מכונאות, ימאות, ניווט מכשירים, וניווט חופי, ויש כ-40 שעות של שייט מעשי. משך הקורס הוא כשמונה חודשים ומחירו כ-10,000 שקלים.

לקנות או להשכיר?

יאכטה באורך של עד עשרה מטרים שגילה כעשרים שנים עשויה לעלות כשישים אלף דולרים. לכך יש להוסיף עלויות של עגינה, ביטוח, מבחן כשירות דו-שנתי עם האגרה המצורפת אליו ועוד המון ציוד שחייבים כדי שהיאכטה תהיה כשירה ובטוחה לשיט בים. יאכטה מנועית מאותו שנתון כבר עשויה להגיע לכ-150 אלף דולרים. כלי שיט חדשים יהיו פינוק אמתי ויעברו בקלות את הרף הדמיוני של מיליון דולר, גם לכלים באורך צנוע.

שכירת יאכטה כבר זולה יותר, בעיקר אם מדובר באירוע שאינו נשנה פעמים רבות. תוכלו באותה נשימה גם לקבל סקיפר וצוות מקצועי אם אינכם בטוחים ביכולת שלכם להשיט את היאכטה בעצמכם. במקרה הזה רצוי לבחון את נושא הביטוח לפני היציאה לים.

לצאת אל הגלים

אם על מפרשית צנועה בת שבעה מטרים או מגה יאכטה מפוארת, יש ביאכטות משיכה ורומנטיקה שאין שניים להן. מצד אחד להיות תלוי בכוחות הטבע כדי להגיע ממקום למקום, להתנודד על הים כראשוני מגלי הארצות, מצד אחר לאתגר את יכולותיך וכישורך בתחום שונה מאד מהווית החיים הרגילה שלנו. זהו מפגש של טבע וטכנולוגיה, של מדע ורומנטיקה, עם מאות שנות מסורת וטכנולוגיות מתקדמות. ואפשר גם ללגום אספרסו ארוך מול תורניהן המתנודדים של היאכטות במרינה ולחלום על מקומות רחוקים, חופים אקזוטיים, מאכלים מוזרים ונשים זרות…

כתבות נוספות

journey-another-driving-events-and-mercedes-amg
מסע, אחר – אירועי הנהיגה של AMG ומרצדס
מאת: חנן גולן | תצלומים: מרצדס בנץ
Bertha Benz mit ihren Söhnen Eugen und Richard während der Fernfahrt von Mannheim nach Pforzheim mit dem Benz-Patent-Motorwagen im Jahre 1888. Nachgestellte Szene (Anschieben) anläßlich des hundertjährigen Jubiläums der ersten Kraftwagen-Fernfahrt.
הנשים של מרצדס
כתב: ד"ר חנן גולן תצלומים: מרצדס
%d7%a2_%d7%a9__%d7%a9_%d7%a5_%c6%92-4-_%d7%a3__%d7%aa-_%d7%a4___%d7%a8_%d7%a7-_%c2%ac___%d7%a5___%d7%a4-4-1200x800
דרך השטח
כתב: חנן גולןתצלומים: גלעד ארצי תצלום קימל בגלבוע דרור כץ
%d7%a2_%d7%a9__%d7%a9_%d7%a5_%c6%92-6-_____%d7%a0__%d7%a8-_%c2%ac___%d7%a5___%d7%a4-3-1200x797
מהפכה 3.0
כתב: חנן גולןתצלומים: smart