עבודת יד

עבודת יד

כבר 45 שנים AMG, חטיבת הביצועים של מרצדס בנץ, מייצרת מכונות ביצועים שמשלבות טכנולוגיה עילית ומגע אנושי

מאז תחילתה של המהפכה התעשייתית חלפו כבר יותר מ-250 שנים, אבל למרות המיכון והתיעוש המקיפים את חיינו, נראה כי המין האנושי עדיין מקדש את המגע האישי והאמיתי. רסיטל הפסנתר יהיה תמיד עדיף מפעימות הסינטיסייזר, הלימונדה הסחוטה מן המשקאות הקלים וכל אשה תשמח לפרט באוזניכם את מעלותיה של שמלת הוט-קוטור מוקפדת לעומת תוצר של מתפרה תעשייתית. בתחום הרכב, המכוניות של חברת AMG מציעות מזה 45 שנים את השילוב המושלם בין שיא הטכנולוגיה, חדשנות והנדסה עילית, לשיא הרגש.

מהמסלול לכביש

מימיה המוקדמים של מרצדס בנץ, כאשר "חיצי הכסף" – כינוי קבוצת המירוצים שלה – שאגו על במסלולים בכל אירופה, היו מירוצי מכוניות חלק בלתי נפרד מהפעילות שלה. אך טבעי הוא שרבים ממהנדסי החברה ראו במירוצים אלו הן מקור להנאה והן שדה ניסויים ייחודי שאפשר לשכלל בו את יכולות כלי הרכב מתוצרת החברה. שניים מהם, האנס וורנר אופרכט וארהרד מלצ'ר, מלבד עבודתם בתכנון מנועים למכוניות יוקרה של מרצדס בנו גם מנועים למכוניות המירוץ של החברה, ולבסוף הקימו בשנת 1967 את סדנת AMG . החברה הצעירה התמחתה בתכנון ובייצור מנועים למכוניות מירוץ ובטבעיות השניים מצאו במנועי מרצדס בנץ ובמכוניותיה בסיס מוצלח לדגמי מירוץ בקטגוריות השונות. השמועה על אודות שני מחוללי הניסים ש"בונים מרצדסים מהירים יותר מפורשה" עברה מפה לאוזן, והשניים צברו מוניטין והערכה. הפריצה הראשונה הגיעה בשנת 1971, עם הצגת  ה-SEL AMG בעלת מנוע ה-6.8 ליטרים למירוץ מכוניות הסלון בספא. לימים, הייתה מרצדס AMG אחת החברות הראשונות לזהות את החשיבות בלהיות קשובים לרצון הלקוחות ולהעדפות שלהם, כך, באמצע שנות השבעים, בשל דרישה גוברת של לקוחותיהם הם החלו להוסיף גם מאפיינים חיצוניים לבידול גרסאות ה-AMG מדגמי מרצדס בנץ הרגילים (מסורת זו נשמרת עד היום). עם השנים החברה הפכה למעין משפרת מוסמכת אך עדיין לא רשמית של מכוניות מרצדס, עד שבשנת 1988 חתמו שתי החברות על הסכם שמכוחו מרצדסAMG  אחראית לכלל פעילויות מרצדס בתחום הספורט המוטורי. המפנה הבא בעלילה הגיע בשנת 1999 אז נרכשה הסדנה והפכה להיות באופן רשמי חטיבת הביצועים של מרצדס בנץ. תחת כנפי החברה האם, כמעט בן לילה, הסדנה הקטנה הפכה למעצמת ביצועים וכמובן, בשל יכולות הייצור הגדולות יותר, גם היקפי המכירות זינקו מעלה בחדות.

כיום, בפסגת ההיצע של כמעט כל אחד מדגמי מרצדס נמצאת גרסת מרצדס AMG. החל ב-AMG 45A החדשה גרסת-העל של המשפחתית הקומפקטית היוקרתית A  קלאס, עבור ב-C וב-E קלאס, מכונית הקופה-ארבע דלתות המעוצבת CLS, עד לספינת הדגל S Class. לצד אלו ישנן כמובן מכוניות הספורט SLK, SL  ו-CL ואפילו גרסאות ביצועים לרכבי השטח של החברה; ה-G  המיתולוגי והקשוח, ה-ML  וה-GL. כל אחד מדגמי AMG מספק חוויית נהיגה מדהימה, ולאחר שנוהגים בהם וטועמים מהעוצמה והדיוק, קשה להביט לאחור. מרצדס AMG מתמחה בהפיכת מכוניות יוקרה למכוניות ביצועים, ועושה זאת על ידי תכנון וייצור של מנועים בהתאמה אישית, וכיול ספורטיבי של דגמי מרצדס בנץ.

מהכביש למסלול

שורשיה של חטיבת הביצועים נמצאים כאמור במסלולי המירוצים וגם כיום החברה עוסקת בהרצת קבוצות המירוצים הרשמיות של מרצדס בפורמולה 1,DTM  (אליפות גרמניה למכוניות סלון) וכן בקטגורית ה-3GT. ההתכוננות הזו לתחום המירוצים הביאה את AMG להציע לצד המכוניות עצמן, גם זרוע ארוכה ומפותחת של הדרכות נהיגה. המכוניות של מרצדס AMG חזקות מאד ועל מנת לנצל את הפוטנציאל הטמון בהן צריך לדעת לנהוג. הרעיון העומד בבסיס הקמת מרכזי הנהיגה של מרצדס AMG הוא לאפשר ללקוחות ללמוד באופן חוויתי כיצד להשתלט על מכונות הביצועים שלהם. האפשרות לחוות באופן בלתי אמצעי את העוצמה, וגם ללמוד כיצד להשתמש בה, קסמו לאלפי לקוחות לאורך השנים שזכו בחוויה בלתי נשכחת. בשנת 2011 למשל התנסו 7,000 מלקוחות החברה בהשתלמויות נהיגה החל בקורסי נהיגה ושליטה ספורטיביים בסיסים, דרך נהיגה בכמה ממסלולי המירוצים המפורסמים בעולם דוגמת ספא בבלגיה, הוקנהיים ונורבורגרינג בגרמניה וגם זנדוורט הקלאסי בהולנד. מלבד אלו, המשתתפים בקורסים מצפינים גם ללפלנד לחוויית נהיגה על קרח ושלג. עבור אלו הזקוקים להקזת אדרנלין באוקטן מזוקק עוד יותר, החברה מציעה גם את חווית ה-Masters, הכוללת נהיגת מסלול ב- SLS AMG GT3 גרסת המירוצים המוחלטת של מכונית העל בעלת כנפי השחף של מרצדס. השתתפות בסדנת נהיגה של מרצדס AMG מומלצת לכל מי שרוצה להוציא את המיטב מהמרצדס שלו, ומאפשרת לחוות באופן בלתי אמצעי את השילוב המושלם בין טכנולוגיה עילית לשיא הרגש.

אדם אחד, מנוע אחד

מנועי AMG בעלי הספק של 422 עד 630 כ"ס הם הלב הפועם בקרב כל אחד ואחד מ-22 הדגמים של AMG. אלו מנועים בהתאמה אישית, ועל כל אחד מהמנועים, קודש הקודשים של המכונית, מתנוססת חתימת ידו האישית של המהנדס שהייה אחראי על בניית המנוע שלה. אותה לוחית מתכת בגודל 4.5 ס"מ על 4.5 ס"מ היא תמצית החיבור של אדם ומכונה. המוטו "אדם אחד, מנוע אחד" מלווה את AMG מיום הקמתה. המשמעות היא שאותו מכונאי-אומן מלווה את המנוע בכל רגע ורגע במחזור הייצור שלו. מהרגע שנוצק בלוק המנוע התחתון, דרך שלב החדרת הבוכנות לחללי הצילינדרים וחיווט מערכת החשמל ועד מילוי השמן במנוע המוגמר. מיקום הלוחית עם חתימת המכונאי היא השלב האחרון, הרגע בו שלל הרכיבים הופכים לכלל יצירה שלמה של אמן.

כתבות נוספות

מרצדס והעיר הגדולה - שבוע האופנה בניו-יורק
מרצדס והעיר הגדולה – שבוע האופנה בניו-יורק
מאת: סיון פניני תצלומים: Getty Images For Mercedes-Benz
מינימל (לא) קומפקט
מינימל (לא) קומפקט
מאת: חנן גולן תצלומים: עמית גרון (פורטרט פיצו קדם – איליה משני) הדמיות: אורי קיטה
כוכב הים
כוכב בים
מאת: רוני נאק | תצלומים: יצרנים
תרבות, ארגונית ראיון עם דר רנטה ויהאגר האוצרת הראשית של ה- DAIMLER COLLECTION
תרבות, ארגונית ראיון עם דר רנטה ויהאגר האוצרת הראשית של ה- DAIMLER COLLECTION