חיצי הכסף מכים שוב


במהלך השנים האחרונות התרגלנו לראות את צמד המכוניות של קבוצת מרצדס AMG-Petronas כשהן ניצבות כמעט תמיד בשורה הראשונה על הגריד בזינוק לכל מירוץ ולפחות את אחד משני הנהגים, בדרך כלל שניהם, גם על המדרגות העליונות על הפודיום

כדי להיות אלוף העולם בפורמולה 1 , סדרת מירוצי המכוניות הטובה והיוקרתית מכולן בעולם הרכב, לא מספיק להתחיל לנהוג בקארטינג בגיל צעיר, להתחרות ולזכות בכל סדרת ביניים בדרך, בין אם בפורמולה רנו או כל בקטגורייה משנית אחרת. גם אבא עשיר שיכול לקנות לך כסא בקבוצת גראן-פרי לא יעזור. כל זה לא מספיק, אפילו אם יש לך את הכי הרבה כישרון ליד ההגה. רצוי מאד שהמכונית שתתחרה בה תהיה שייכת לקבוצת מרצדס, או שתהיה מצוידת במנוע של מרצדס, שכן אז סיכוייך יגדלו משמעותית.

כל נהג מירוצים יודע שבכדי להיות אלוף העולם בפורמולה 1 רצוי ללבוש את סרבל המירוצים הלבן-כסוף ולשבת בתוך תא הנהג של ה-silver arrow, שם הסיכוי הגבוה ביותר לזכות באליפות. קבוצת המרוצים מרצדס ANG-Petronas זכתה באינספור מירוצים במהלך חמש השנים האחרונות, בארבע אליפויות עולם לקבוצות ובשלוש אליפויות עולם לנהגים – או במילים אחרות, דומיננטיות מוחלטת של מרצדס בפורמולה 1 בשנים האחרונות.

חוזרים לסבב

בשנת 2010 החליטו בהנהלת מרצדס כי הגיע הזמן לחזור אל סדרת מירוצי הפורמולה 1 כדי להתחרות בסדרה הנחשבת והיוקרתית מכולן. בשנים שקדמו לכך, מרצדס סיפקה מנועי מרוץ לקבוצות אחרות, אבל ההחלטה הפעם הייתה ללכת לדרך עצמאית עם קבוצה רשמית. הצעד הראשון, לאחר חתימה על חוזה חסות ענק עם Petronas, ענקית הדלק המלזית, הייתה החתמתו של מיכאל שומאכר שהיה שבע פעמים אלוף העולם בפורמולה 1, כדי שיביא את ניסיונו ואת יכולות הנהיגה שלו וייקח את הקבוצה קדימה.

לצידו של שומאכר החתימו במרצדס גרמני נוסף, ניקו רוזברג, שכבר במרוץ השלישי טיפס אל הפודיום במסגרת המרוץ הביתי של ספונסר הקבוצה במלזיה. במהלך אותה עונה הראשונה היו עוד שני ביקורים כאלו, שניהם של רוזברג. עונת 2010 הסתיימה באופן פושר עם המקום הרביעי וגם בשתי העונות שלאחריה הקבוצה לא הצליחה להתעלות וסיימה במקום הרביעי ב-2011 ובמקום החמישי ב-2012.

שומאכר פורש, המילטון מגיע

לקראת סיומה של עונת 2012 הודיע מיכאל שומאכר כי הוא פורש מנהיגה פעילה בפורמולה 1 ובקבוצה החלו לחפש לו מחליף. במקומו של שומאכר הוחתם לואיס המילטון הבריטי, אלוף העולם בעונת 2008. רבים הביעו תמיהה על הצעד של המילטון שהגיע לקבוצה מדשדשת, אבל כבר במרוץ הרחובות היוקרתי של מונקו זכה בן קבוצתו רוזברג בניצחון הראשון של חיצי הכסף בעידן המודרני.

הניצחון השני באותה העונה הגיע בבריטניה, קרוב לבסיס-האם של הקבוצה – סדנת המירוצים של מרצדס נמצאת בסמוך למסלול סילברסטון באנגליה. לפתע, עולם המרוצים הבין שגורם חדש-ישן נכנס למשוואת המנצחים, כשגם לואיס המילטון זוכה לניצחון ראשון עבור הקבוצה בגראן-פרי ההונגרי.

2014 – רצף ניצחונות ואליפות ראשונה מתוך שלוש

עונת 2014 כבר היוותה איתות ברור שמרצדס מחזירה עטרה ליושנה והופכת לכוח הדומיננטי בפורמולה 1 בשנים הבאות. מתוך 19 מירוצים שנערכו באותה עונה, ב-16 ניצחו נהגי קבוצת מרצדס, לואיס המילטון וניקו רוזברג. במהלך עונה זו הוכח גם היתרון הטכנולוגי של מרצדס. בעקבות שינוי בתקנון הפורמולה 1, היצרנים התחילו להשתמש במנועים היברידיים, והקבוצה הגרמנית הסתגלה בצורה הטובה ביותר לתקנון החדש. לא רק מכוניותה של מרצדס שלטו על המסלולים, אלא גם צמד מכוניות נוספות של קבוצת וויליאמס האנגלית שהצטיידו במנועים דומים וזכו גם הן בהצלחות לא מבוטלות. לאף אחד לא היה ספק איזה מנוע הוא הטוב ביותר בעונה זו אותה סיימה מרצדס כאלופת היצרנים ונהגה לואיס המילטון זכה באליפות הנהגים.

עונת 2015 נראתה כהמשך ישיר לעונה שקדמה. המכוניות של מרצדס AMG Petronas חצו את קו הסיום באחד-עשר מרוצים כשהן צמודות במקומות הראשון והשני. בסיום העונה היה זה שוב המילטון הבריטי שזכה באליפות הנהגים, שנייה עבור מרצדס ושלישית עבורו, כשבדרך הוא מנצח בשישה מירוצים ברציפות ומבטיח את האליפות ארבעה מירוצים לסיום העונה, הישג מדהים לכל הדעות. מרצדס כמובן סיימה שוב במקום הראשון באליפות היצרנים, שנה שנייה ברציפות.

2016 – רוזברג זוכה ופורש

בעונת 2016 היה נראה כבר מתחילת הדרך שמשהו קורה בקבוצת מרצדס, משהו משתנה. ניקו רוזברג, שלכאורה היה הנהג השני בקבוצה, פתח את העונה עם ארבעה ניצחונות רצופים ואותת לכולם כי זו אמורה להיות העונה שלו, לאחר שתי עונות בהן היה עסוק ברדיפה אחרי המילטון. המילטון מצידו רצה לזכות באליפות שלישית ברציפות עבור מרצדס.

אבל העונה לא הייתה פשוטה. קרב ענקים התפתח בתוך הקבוצה, כאשר לאחר פתיחת עונה מוחצת מצידו של רוזברג, מרוצי אמצע העונה היו שייכים להמילטון. השליטה של השניים היתה כה מוחצת, שכל מי שצפה במרוצים הללו לא יכל שלא לחשוב שרק שתי המכוניות של מרצדס נמצאות על המסלול.

המילטון חזר כאמור לתמונה עם רצף אדיר של ניצחונות, והפך את הקערה על פיה, רק כדי לקבל פיניש אדיר לעונה מצידו של רוזברג שבסיום העונה זכה באליפות הנהגים במקביל לזכייה שלישית של מרצדס באליפות היצרנים.

ההלם הגדול הגיע מיד עם סיום העונה כאשר ניקו רוזברג היכה את עולם הפורמולה 1 בתדהמה והודיע על פרישה מנהיגה תחרותית לאחר שלטענתו חש כי מיצה את עצמו והגיע לשיא.

2017 – הקרב על האליפות פתוח לחלוטין

בקבוצת מרצדס AMG Petronas לא קפאו על השמרים ולקראת עונת 2017 הנוכחית החתימו את נהג המרוצים הפיני וואלטרי בוטאס מקבוצת וויליאמס לצידו של לואיס המילטון. המטרה בעונה זו היא כמובן לזכות שוב באליפות, כנגד האופוזיציה המתחזקת מצידה של קבוצת פרארי האיטלקית. הקרב, כעת לאחר הגראן-פרי באוסטריה אותו ניצח בוטאס, לא הולך להיות קל. אבל היתרון הגדול עדיין לצידה של מרצדס, כאשר בנוסף לגורם הטכנולוגי, יש לה גם צוות הנהגים שרעב לכל ניצחון ורוצה עוד ועוד אליפויות.

קרוב לוודאי שגם השנה נזכה לראות את קבוצת מרצדס זוכה שוב באליפות היצרנים וסביר להניח גם שאחד מנהגיה יהיה זה שיניף את כתר אליפות הנהגים. כל זה נכון כמובן אלא אם תקרה תקלה לא מתוכננת מצד אחד, ומנגד סבסטיאן ווטל מפרארי יצליח להשיב מלחמה עד לקו הסיום.

לא משנה כיצד תסתיים העונה, דבר אחד אפשר להגיד לבטח, בדברי ימי ההיסטוריה של הספורט המוטורי העולמי, השנים האחרונות הללו ייזכרו לחלוטין כתור הזהב השני של חיצי הכסף, שהצליחו להשיג שוב דומיננטיות מוחלטת בפסגת הספורט המוטורי, בדיוק כפי שהיה בשנות העשרים, השלושים והחמישים של המאה שעברה.

כתבות נוספות

%d7%a2_%d7%a9__%d7%a9_%d7%a5_%c6%92-10-___%d7%a5__%d7%a3____%d7%a9_%d7%a9___%d7%a4-_%c2%ac___%d7%a5___%d7%a4-2-1200x798
המפלצת מהגיהנום הירוק
כתב: חנן גולן תצלומים: מרצדס AMG
ביקור ביקב קסטל
בציר טוב – ביקור ביקב קסטל
מאת: חנן גולן | תצלומים: גלעד ארצי
כוכב הים
כוכב בים
מאת: רוני נאק | תצלומים: יצרנים
journey-another-driving-events-and-mercedes-amg
מסע, אחר – אירועי הנהיגה של AMG ומרצדס
מאת: חנן גולן | תצלומים: מרצדס בנץ